Historien om BMW i3 – snart ikapp tiden

i3 skrev ett nytt kapitel för BMW. Sedan debuten 2013 har modellen utvecklats och förfinats – att den var före sin tid bevisas av att den fortfarande känns modern. Här är historien om den lilla bilens stora succé.

Annons
Annons

Varför vänta? Den 29 juli 2011, en dryg månad före öppnandet av den 64:e upplagan av Frankfurtsalongen, presenterades det nya varumärket BMW i (som alltid blir grammatiskt olyckligt på svenska utan citattecken), i3 Concept och i8 Concept.

Den nya underdivisionen tog alltså plats bredvid BMW M, men med ett fundamentalt annat fokus. Istället för prestanda är ledordet hållbarhet, men även nya tankar kring mobilitet är en hörnsten. De två konceptbilarna bygger på en arkitektur kallad LifeDrive, där Life-modulen är passagerarutrymmet och Drive-modulen är chassi och drivlina – väldigt förenklat.

Lilla i3 är citybilen med ett stort inre, utvecklad från grunden för eldrift vilket skapar banbrytande möjligheter gällande disposition av utrymme. BMW i utmärker sig med ett helomfattande tänk kring hållbarhet, i allt från en hög grad av återanvända material till en klimatsmart produktion.

Historien om BMW i3 – snart ikapp tiden
Så här började det, 2011. Att det inte blev glasdörrar var nog ett bra beslut.

På bara två år togs i3 (och i8) från konceptbil till produktion. Däremellan hann man faktiskt även visa i3 Concept Coupe, en riktigt läcker pralin som vi antagligen får fortsätta vänta förgäves på gällande serietillverkning.

Den dedikerade i-anläggningen i direkt anslutning till BMW-fabriken i Leipzig invigdes i september 2013. Här kräver produktionen 50 procent mindre energi och 70 procent mindre vatten jämfört med fabriken bredvid, och all elektricitet skapas CO2-fritt med hjälp av egna vindkraftverk på fabriksområdet. (Se bilder från vårt besök i separat ruta.)

Historien om BMW i3 – snart ikapp tiden
I ams 24/2013 lovade Alrik att byta namn till Elrik om BMW inte skulle lyckas sälja 10 000 exemplar 2014.

Global försäljning

i3 går mot strömmen (ursäkta ordvitsen!) och ökar med åldern. Förra årets notering är givetvis påverkad av pandemin.  

Antal registrerade i3 globalt:

2013: 1 445
2014: 14 884
2015: 25 209
2016: 26 790
2017: 20 602
2018: 33 887
2019: 40 453
2020: 37 206

Bara en månad senare åkte chefredaktör Alrik Söderlind till Amsterdam för att provköra i3. Det blev något av ett déjà vu som kunde läsas i ams 24/2013:

”Kär? I en bil? Ju mer jag tänker på BMW:s lilla elbil desto gladare blir jag. Bara en sådan sak som att den saknar askkopp. Ska det vara nollutsläpp så ska det! Exakt dessa ord inledde min provkörning av BMW E1 för 21 år sedan. Idag är det i3 som gäller.”

Huvudansvaret för i3-formgivningen hade koreanamerikanska Richard Kim. Hans design blev en vattendelare på redaktionen, där Alrik, som sett den med egna ögon, var mest positiv. Man kan faktiskt säga att han fick samma känsla som inför E1:

”Så det är alltså upplagt för succé? BMW håller PR-klokt förväntningarna nere och talar om 10 000 sålda bilar under 2014. Jag slår vad om att man kommer att klara det här. Gör de inte det lovar jag att byta namn, från Erik Alrik Söderlind, till Elrik Alrik Söderlind.”

Historien om BMW i3 – snart ikapp tiden
2012, i väntan på produktionsbilen, visades i3 Concept Coupe. Vi hoppas fortfarande på serietillverkning.

Modigt! Bilen är sin grunddesign trogen och försäljningen fortsätter att öka år för år, den är något av ett fenomen. Större batterier, bättre laddning och snabbare säkerhetssystem har införts genom åren, och i oktober förra året byggdes exemplar nummer 200 000.

Nästan 15 000 av dessa såldes under 2014. Tur för Alrik!


Besök i fabriken – bland bikupor och äppelodlingar

Historien om BMW i3 – snart ikapp tiden

Till specialmagasinet ams edition BMW 100 år (2016) fick Joakim Dyredand och fotograf James Holm besöka i-fabriken. En rofylld upplevelse – trots fullskalig produktion.

”I ankomsthallen möts fabriksarbetare och kontorsfolk på ett naturligt vis. Fräckast av allt är de råa karosserna som transporteras på banor uppe i taket, ovanför huvudet på alla som sitter i kontorslandskapet!”

Nedan håller Dyredand upp en karossida till en i3. Det är inte redaktören som är stark, panelen väger endast 9 kg.

Historien om BMW i3 – snart ikapp tiden

Annons
Annons
Rulla till toppen