Bilbarometern: Sveriges bästa laddbara bil

Premium Många tillverkare klarar av att bygga bra bilar, färre lyckas bygga utmärkta sådana. Driftsäkerhet och ägarnöjdhet från vår begagnatdatabas tillsammans med våra testbetyg ger oss svaret på vilken laddbar bil som är den mest kompletta.

Bilbarometern: Sveriges bästa laddbara bil

Vi gör allt vi kan för att leverera biltester som ger er svaret på vilken bil som är det bästa köpet. Men det är dessvärre omöjligt för oss att hinna ta reda på bilarnas alla svagheter och styrkor, många av dem visar sig först efter hundratals mil eller när man kör under väldigt specifika förhållanden. Testlaget hinner helt enkelt inte testa allt.

Vi tar därför hjälp av er läsare och tar in svar på hur ni uppfattar era bilar. I vår begagnatdatabas samlar vi in det mesta som går att tänka sig om tillverkarnas modeller. Just idag utnyttjar vi resultaten för ägarnöjdhet och tillförlitlighet. För hur bra en bil är avgörs, tyvärr, mycket av hur många och hur långa besök på verkstaden man behöver göra. Men det är lätt att glömma glädjen bland allt snusförnuft, och hur gärna man köpt bilen igen är en viktig aspekt även det. 

Vi har som sagt vår begagnatdatabas och behöver därför inte koka soppa på en spik, vi har allt som krävs för att kunna utse världens bästa laddbara bil och det är precis det vi ska göra. Är det laddhybrid eller elbil som gäller?

SVERIGES STÖRSTA BEGAGNATDATABAS

auto motor & sports

BILBAROMETER

www.automotorsport.se/begenkat har över 60 000 bilägare bedömt sin egen bil. Det här ger en världsunik källa av information att ösa ur och det kan alla som ska köpa en ny eller begagnad bil dra nytta av. Inga vet bättre än ägarna om en bil lever upp till förväntningarna och vad som eventuellt går sönder. Är du prenumerant på papperstidningen eller på vår digitala tidning kan du gå in på hemsidan och studera alla betyg. Dessutom kan du läsa över 400 begagnattester!

Har du ännu inte satt betyg på din bil, gör det nu: www.automotorsport.se/begenkat

MATEMATIKEN BAKOM TOTALBETYGEN

Testbetyget säger extremt mycket om hur bra en bil är i sin klass men vi kompletterar med hur nöjda ägarna är med sin bil och hur bra driftsäkerheten är. 

Så här har vi räknat: Testpoängen x 3 + Tillförlitlighetspoängen x 2 + Ägarnöjdheten x  1 – dividerat med tre. Testlagets betyg kan alltså maximalt bli 60 poäng, Tillförlitligheten maximalt 66 poäng och Ägarnöjdheten 33 poäng. Teoretisk maxpoäng blir således 159 poäng.

Under ytan på landets bästa testbetyg

Alla bilar bedöms enligt vårt genomlysande testprotokoll där betygen antingen sätts utifrån våra bedömningar eller utifrån hårda fakta. Testlaget kör alla bilar om och om igen på samma sträckor för att bedöma exempelvis fjädringskomfort, styrning, växellåda och chassi.

Fjädringsbedömningen görs i flera hastigheter och betygen sätts som ett snitt. Ljudkomfortbetyget är en mix av mätningar och upplevd ljudnivå. Körglädjebetygen sätts efter att alla i testlaget kört samtliga bilar på samma sträcka i följd. Betygen i stadskörning kräver att vi kör en cityslinga där alla kör samtliga bilar i rundan som är på minst 20 minuter.

De betyg som sätts med hjälp av fakta, som bagagevolym och ekonomi kräver att vi har stränga mallar för varje klass.

Maxbetyget i alla ronder är fem och för att få det betyget måste bilen vara bäst i klassen. Anser vi exempelvis att det finns en bil som inte är med i det aktuella testet men som har klassens bästa styrning kan inte någon bil i testet få maxbetyg för sin styrning.

Betyget fem är alltså världsklass medan betyget tre är godkänt, under tre betyder att vi är kritiska till bilen i just det hänseendet.

Maximalt antal poäng är 60 men det högsta betyget av bilarna nedan är Audi e-tron S som fick 50,5 – den är bekväm, rymlig och rolig att köra. Dessutom, för klassen, låg milkostnad på grund av ren eldrift.

Eftersom alla bilar bedöms i sin klass har alla samma chans att få höga poäng. Den bil som är mest överlägsen i sin klass får alltså högst poäng totalt.

För att snabbt kunna se var en bils styrkor finns delar vi in testbetygen i tre ronder: IQ (ekonomi, driftsäkerhet och säkerhet), TQ (hur rymlig och bekväm att åka i) samt EQ (vilken bil är skojigast, bäst att köra, har högst kvalitetskänsla och ger mest habegär?). 

Tillförlitlighet

Ägarna rapporterar vad de har haft problem med i sju kategorier: motor, växellåda, lack/rost, elektronik, inredning, bromsar och chassi. Detta sammanfattas i tillförlitlighetsbetyget: Hur många fel bilmodellen har i snitt. Betyget 100 skulle innebära att bilmodellen är helt felfri, vilket ingen bil är. I rankingen har vi tagit antal fel i snitt minus 100 gånger –1. Har snittbilen tre inrapporterade fel blir betyget för tillförlitlighet 97.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen.  

Ägarnöjdhet

Ett av betygen gäller hur nöjd man är med sitt köp – skulle man göra om det? Teoretiskt är det högsta betyget 100. Snittet i vår Bilbarometer på frågan om man skulle gör om köpet är 87,2 – vilket vi tycker är fullt godkänt och ett bevis på att amsläsarna köper rätt bilar.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen.

Få laddhybrider bland småbilarna

Tittar vi på marknadens minsta bilar finns det inte många alternativ som både går att ladda och köra på förbränningsmotor. Det är istället fullt med elbilar. Inte konstigt med tanke på att denna typ av bil sällan körs långa sträckor och tillverkarna kan då satsa på mindre batterier och pressa priserna.

Noterbart är att i3 fortsätter hävda sig trots åldern, mycket på grund av hög tillförlitlighet men även bra resultat i test. MX-30 placerar sig högt. Det är en fin bil som dessutom har grymt bra garantier men räckvidden kanske är för kort till och med för stadsbon.

Seat Mii:s milkostnad är bland det lägsta vi någonsin sett och Kia e-Soul har riktigt bra räckvidd även jämfört med klart större bilar.

*Siffrorna är från tillverkarens fem senaste år då inte tillräckligt med svar finns om den enskilda modellen.
! Kia använder förbränningsmotorn för att värma kupén. Räckviddssiffran visar hur långt man kommer innan bensinmotorn börjar driva hjulen.

Volkswagens elbilsoffensiv med problem

ID.3 har sålt i mängder och vunnit test mot självaste Tesla Model 3. Imponerande även om det var den söligaste verisionen med kortast räckvidd som Folkan jämfördes mot. Det hjälper föga då Volkswagen släppt ut en bil som inte är färdig och ägarna inte är nöjda med alla problem (främst mjukvara och elektronik) som de har fått genomlida på grund av det. 

Tillförlitligheten är faktiskt så dålig att den drar ner klassens snitt så pass myckat att den är ensam om att hamna på fel sida om den gränsen. Resten av bilarna är inte enbart godkända och bättre än el-Folkan, de är faktiskt allmänt bra. Runt 90 i tillförlitlighet får anses godkänt. Syskonen Octavia och Seat Leon slåss i toppen.

Vill man spara några slantar och ha en körglad bil väljer man Seat. Är man ute efter en något mer praktiskt vagn med högre komfort tar man Skodan. Mercedes A 250 e passar perfekt till familjen på två eller med småbarn. Baksätet är inte alls bra för vuxna och det finns inte mycket plats till bagage. Möjligen kan B-klass eller CLA Shooting Brake med samma drivlina vara ett alternativ, räckvidden är nämligen imponerande.