TEST: 75 mil med åtta elbilar på en vinterdag

Hur går det om man försöker köra en elbil 75 mil på en dag? I februari dessutom! Vi satte åtta förare i var sin bil med målet att besöka tre givna platser och komma hem så fort som möjligt. Vem skulle vinna?

Annons
Annons
TEST: 75 mil med åtta elbilar på en vinterdag
Bilarna som gav sig ut på långresan:

• BMW i4 M50 – räckvidd 500 km, laddning 205 kW, 735 000:-
• Kia EV6 77,4 kWh AWD
– räckvidd 484 km, laddning 239 kW, 649 800:-
• Mercedes EQS 450+
– räckvidd 728 km, laddning 200 kW, 1 2450 000:-
• MG ZS EV
– räckvidd 440 km, laddning 92 kW, 399 990:-
• Porsche Taycan 4 Cross Turismo
– räckvidd 412 km, laddning 270 kW, 1 140 000:-
• Tesla Model Y Long Range Dual Motor
– räckvidd 507 km, laddning 250 kW, 729 080:-
• Volkswagen ID.4 GTX
– räckvidd 464 km, laddning 135 kW, 584 900:-
• Volvo C40 Recharge Twin Motor
– räckvidd 437 km, laddning 150 kW, 597 900:-


Vad är viktigast om man vill ha en rask och smidig långresa med elbil? Lång räckvidd? Snabb laddning? En navigator som är en rackare på att beräkna möjligheten att ta sig till ett visst mål? Kan en bil som är bra på allt detta över huvud taget förlora mot en med sämre värden på pappret? Går det alls att få till en smidig resa år 2022 om vi väljer tre mål norrut från huvudstaden i motsats till förra årets 75-milaresa där vi rundade Vättern?

Annons
Annons
Rulla till toppen