Begduell: Hyundai Ioniq Electric mot Kia Soul EV – sansad spänning?

Premium Begagnad elbil med vettig prislapp, kan det vara något? Vi jämför två modeller från Sydkorea och reder ut begreppen.

Begduell: Hyundai Ioniq Electric mot Kia Soul EV – sansad spänning?
Vilken är bäst som begagnad elbil - Hyundai Ioniq eller Kia Soul? Vi hittar en klar vinnare!

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Äntligen finns det relativt moderna begagnade elbilar på marknaden med en prislapp som vanligt folk har råd med! Vi undersöker huruvida Hyundai Ioniq Electric eller Kia Soul EV bör bli ditt nästa begagnade bilköp. Vilken av dessa två koncernsyskon är en bättre elbil, hur nöjda är ägarna? Men framför allt: Är någon av dem billigare att äga än en snarlik bil med bensin- eller dieselmotor?

Nya elbilar från Kia och Hyundai delar det mesta i teknikväg under skalet. Men just gamla Soul EV lanserades innan Hyundai köpte upp Kia, vilket är varför dagens duellanter är så pass olika.

I en bil med förbränningsmotor hade det påverkat dig som potentiell köpare minimalt. Men i och med att elbilsteknik utvecklas väldigt fort och nya standarder lanseras på vad som känns som löpande band, bör vi gå igenom olikheterna mellan modellerna.

Soul EV är som nyss nämnts den äldre av de två. Den saknar därför stöd för laddning via den numera spikade europeiska CCS-standarden. Istället har den så kallad CHAdeMO-anslutning för snabbladdning, precis som Nissan Leaf. Teoretisk maxhastighet för snabbladdning är 100 kW, vilket faktiskt låter väldigt bra även med dagens mått mätt.

Problemet är att det inte finns några CHAdeMO-laddare i Sverige med 100 kW, utan du blir begränsad till 50 kW. För laddning med växelström (det du hittar vid de flesta shoppingcenter, utanför Ikea och hemma i garaget) har den också den äldre typ 1-anslutningen, men där finns enkla adaptrar som löser problemet.

Tittar vi istället på Hyundai Ioniq Electric har den stöd för CCS-snabbladdning, och laddar i upp till ungefär 70 kW, vilket gör laddtiderna för det relativt lilla 28 kWh-batteriet väldigt korta, även om man jämför med nyare bilar. 

Det här gör den faktiskt till ett vettigare långfärdsalternativ än den efterföljande generationen av Ioniq som kom till årsmodell 2020. Men vi återkommer till den jämförelsen lite senare.


FELRAPPORTEN – BEKYMMERSAMT

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

I princip varannan Ioniq och Soul EV har varit inne för en garantiåtgärd. Elektroniken strular något mer i Hyundai, men Kian kontrar med väldigt hög felprocent på inredningen! Det märks kort och gott att bägge bilarna är tidiga försök till en rimligt prissatt elbil.

Ingen av bilarna har stöd för trefasladdning som blivit vanligare på nyare elbilar, och de klarar bara att ladda i 6,6 kW med växelström. För laddning genom ett vanligt vägguttag hemma i garaget levererades båda med en 3,6 kW-laddsladd när de var nya. Se till att den finns med vid köp, då du annars kommer att få lägga några tusenlappar på en ny.

Den låga effekten är inte fullt så problematisk som den låter. Tack vare de relativt små batterierna i bägge bilarna kan man ändå få full laddning över natten.

När vi ändå pratar om batterierna kan det vara bra att veta att klagomålen på förlorad räckvidd är försvinnande få. Dessutom är den totala batterikapaciteten inte riktigt lika låg som den verkar, då både Hyundai och Kia valt att ange den användbara nettokapaciteten, snarare än bruttokapaciteten en del tillverkare stoltserar med.

Till modellår 2018 fick Kia Soul EV en facelift med något större 30 kWh-batteri. I verkligheten utökade man batteripacket med ynka åtta celler och har istället minskat bufferten till bilens bruttokapacitet. Lägg därför ingen större vikt vid den något högre siffran, utan tänk istället på pengarna du kan spara på den äldre varianten.

När det kommer till driftkostnaderna blir det väl godkänt för bägge duellanterna. Soul EV är förvisso en dryg krona dyrare i milkostnad, men båda dessa två är med marginal billigare än motsvarande traditionella bensin- och dieselbilar som Volkswagen Golf. Större delen av milkostnaden utgörs faktiskt av den förutspådda värdeminskningen.

Men som vi fått erfara tidigare, är det fortfarande svårt att förutspå värdeminskningen på elbilar. Både utvecklingstakten och efterfrågan är nämligen hög. Min gissning är dock att de kommer tappa något mindre än förutspått. 

Men vinnaren är ändå solklar. Hyundai Ioniq är både nyare, billigare och säkrare än Kia Soul EV. Dessutom finns det fler kompatibla snabbladdare som också laddar bilen snabbare.


MODELLHISTORIK

Hyundai Ioniq Electric  

2015 Premiär för Hyundai Ioniq som årsmodell 2016. Ioniq blir den första serietillverkade bilen som går att få med tre motoralternativ: hybrid, laddhybrid och elektrisk.
2020 Facelift för Ioniqfamiljen med bland annat stöd för fjärrstyrning. Ioniq Electric får ett större batteri på hela 38,5 kWh, men tappar en hel del i laddhastighet.

Kia Soul EV

2014 Premiär för Kia Soul EV som årsmodell 2015.
2018 Facelift med något större batteri på 30 kWh.
2020 Andra generationen av Soul EV lanseras och döps till e-Soul.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Kopparfärgade detaljer, och det djupa förvaringsutrymmet där växelspaken annars skulle sitta, skiljer Ioniq Electric från de enklare hybridversionerna.

IONIQ-ÄGARNA ÄLSKAR...
IONIQ-ÄGARNA GILLAR INTE...
"En rimligt prissatt elbil som rymmer familjen."
"Klarar vardagskörningen och mycket mer."
"Mycket utrustning i Premium plus-versionen."
"Låg elförbrukning och bilen laddas otroligt fort!"
"Laddar i hela 70 kW upp till 77 procent av batteriet."
"Oslagbar pendlarbil!"
"Saknar möjlighet till dragkrok och ordentliga lastbågar."
"Parkeringssensorerna slutar funka och inredningen har gått sönder."
"Luftvärmepumpen gick sönder."
"Backkameran byttes på garantin efter två år."
"12V-batteriet laddar ur och går sönder."
"Löjligt täta serviceintervall!"
"Bytt laddkontakt."

Som kontrast är förarmiljön i Soul EV i princip identisk med de enklare bensin- och dieselderivaten. Inklusive växelspak och allt!

SOUL EV-ÄGARNA ÄLSKAR...
SOUL EV-ÄGARNA GILLAR INTE...
"Med solpanelerna hemma är det nästan som att få betalt för att köra!"
"Driftkostnader på under 5 kronor milen!"
"Värmepumpen gör att du tar dig minst 15 mil i motorvägsfart, trots sträng kyla!"
"Ratten snedmonterad, togs ej på garantin."
"CHAdeMO-kontakten kommer fasas bort från nya laddstationer."
"12V-batteriet är uselt, ibland måste man använda en booster bara för att starta."
"Elhandbromsen slutade att fungera."
"Orimligt med serviceintervall på 1 500 mil!"
"Krånglande infotainmentsystem."

I vår databas med över 60 000 ägarrecensioner är det Hyundai Ioniq Electric som har lägst energiförbrukning. 14,1 kWh/100 km ger den i princip samma räckvidd som en Nissan Leaf med 40 kWh-batteri och en snittförbrukning på 17,3 kWh/100 km! Dessutom laddar Ioniq utan problem med dubbla kapaciteten i jämförelse!

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Hyundai Ioniq Electric 2016–2019

Miljö Förflyttning utan fossil förbränning!
Ekonomi Det blir inte billigare än så här!
Körglädje Ingen sportbil, men kul ändå.

Kia Soul EV 2015–2019

Ekonomi Billig att köra och serva.
Miljö Miljövänliga mil med bil.


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Hyundai Ioniq 2016–2019

AC Luftvärmepumpen har gått sönder på en del bilar. Undersök därför om du får ordentligt med värme och kyla.
Laddning Se till att laddsladden för vanligt eluttag medföljer bilen. En stor del av elektronikproblemen i felrapporten beror på diverse strul med laddkontakter som bytts ut på garantin och laddsladdar som inte fungerat. Notera även att stöd för trefasladdning hemma saknas.
Service Säkerställ att service utförts i tid och hos auktoriserad verkstad, så att eventuella garantier fortfarande gäller.

Kia Soul EV 2015–2019

Inredning Det vanligaste problemet i vår databas är tveksam kvalitet på inredningen. Se till att alla interördetaljer sitter fast och att det inte skramlar.
Laddning Soul EV använder CHAdeMO-standarden för snabbladdning, undersök laddmöjligheterna på din tilltänkta rutt. Notera även att stöd för trefasladdning hemma saknas.
Service Säkerställ att service utförts i tid och hos auktoriserad verkstad, så att eventuella garantier fortfarande gäller.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

GAMMAL TEKNIK...KAN FAKTISKT VARA BÄTTRE!

Ioniq Electric är ett utmärkt exempel på när kunders inflytande förvandlar innovation till nedgradering. På grund av att man fixerat på folks räckviddsångest och utökat batteriet till faceliften 2020, har man levererat en sämre produkt. 

Ett batteri på 38,5 kWh är betydligt större än 28 kWh, och som en effekt av detta får du längre räckvidd på en laddning. Men kompromissen är betydligt slöare laddhastighet.

Gamla Ioniq snabbladdar utan problem i 70 kW upp till ungefär 70 procent av batterikapaciteten, medan den nya kämpar för att komma upp över 30 kW efter ungefär 50 procent. I klarspråk betyder det här att den nya modellen klarar långfärden betydligt sämre så fort du behöver ladda längs vägen. Sug på den en stund, den nya produkten med längre räckvidd är en sämre långfärdsbil!

Lägg därtill den fullkomligt idiotiska vätskekylningen av batteripacket i nya Ioniq. Det låter modernt och bra på pappret, men hör inte hemma i en bil i den här prisklassen. I alla fall inte när den gamla luftkylda lösningen fungerade utomordentligt. Så pass att klagomålen på degradering och förlorad räckvidd lyst med sin frånvaro. Allt man åstadkommit är mer vikt, och ytterligare ett dyrt servicemoment du som kund måste betala för var tredje år.

Vissa saker var faktiskt bättre förr. Hyundai Ioniq Electric är en av dem!