Begagnatmatchen: Kia e-Niro – bästa elkompakten?

Premium Kia e-Niro talar mer till hjärnan än till hjärtat och har (därför?) blivit väldigt populär i Sverige. Hur nöjda är ägarna? Vi har frågat dem.

Begagnatmatchen: Kia e-Niro – bästa elkompakten?
Varför har Kia e-Niro blivit så populär i Sverige? Ägarna svarar.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Sedan Sverigepremiären sent 2018 har Kia e-Niro varit ett väldigt vettigt budgetalternativ för de som vill köra elbil. Utomlands fanns modellen först med ett mindre batteri på 39,2 kWh, men till Sverige kom endast versionen med 64 kWh – och en effekt på 204 hästar istället för 136. Det betyder att bilen klarar drygt 45 (WLTP-)mil på en laddning.

Laddeffekten är 75 kW, vilket inte låter så imponerande om man jämför med nutidens Porsche Taycan, Audi e-tron och Teslas modeller. Men så är e-Niro också klart billigare än dessa.

Bilen har blivit en försäljningssuccé i Sverige, och legat på topp fem bland elbilarna sedan premiären – och dessutom sålt bättre och bättre för varje år. Från januari till november såldes 5 140 e-Niro, bara Volkswagen ID.4 har varit mer populär bland svenska elbilsköpare 2021.

Varför är e-Niro så framgångsrik i Sverige då? Det förhållandevis låga priset är självklart en faktor, den sjuåriga nybilsgarantin likaså. Men en viktig orsak är själva bilen. e-Niro har fina utrymmen, vettigt bagage, trevlig körkänsla och bra komfort.

Den utger sig inte för att vara supersportig och den ritar inte om kartan för elbilar med vansinnigt snabb laddning, utan är istället ett vettigt totalpaket utan några större pretentioner. Ett bra val för dig som inte behöver stajla med den nya bilen på garageuppfarten, utan nöjer dig med att den funkar i vardagen. 

Det finns dock en ganska allvarlig ekonomiplump i protokollet när det gäller e-Niro, som ett stort antal ägare tagit upp när de satt betyg på sina bilar i vår begagnatdatabas, och det är servicen. Dels är intervallerna korta och dels är den dyr då Kia envisas med att vilja byta kylvätskan i litiumjonbatteriet. Så se till att ha en buffert för detta.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

De två versionerna av Kia är i stort sett lika felfria – men bra på helt olika områden. Garantiåtgärderna är klart fler när det gäller elbilen, till och med fler än för snittbilen för perioden. På den punkten ligger konkurrenten Volkswagen ID.3 klart bättre till. Kikar man istället på problem med elektronik är Kia e-Niro klart bäst här, till skillnad från ID.3 där nästan var tredje såld bil har haft strul.

En annan sak som ägarna är överens om är att trefasladdning vid exempelvis en wallbox skulle ha varit trevligt, och ha förkortat laddtiden jämfört med enfasladdning som är det enda som bilen klarar av. Dessutom tycker några av ägarna att snabbladdningen är väl långsam, 75 kW må vara helt okej men laddeffekten sjunker redan när batteriet nått 50 procent och vid 80 procent är den nere på runt 25 kW.

Det betyder att de sista tjugo procenten går relativt segt, om man känner att man måste fylla batteriet till 100 procent. Vätskekylningen gör att man kan optimera batteriets temperatur inför laddningen, via en inställning i infotainmentsystemet. 

Kia e-Niro verkar inte vara befattad med några direkta typfel, men ett antal ägare har angett att de haft problem med laddluckan (som sitter i nosen). Den fastnar, främst vintertid, och har också en tendens att spricka. Knappast en optimal placering, således. Och några saknar möjligheten att montera dragkrok.

Ägarna är dock väldigt överens med vårt testlag när det gäller de positiva egenskaperna med e-Niro. Majoriteten av dem hyllar totalpaketet, alltså att bilen har goda utrymmen som räcker för en familj på fyra personer, att räckvidden är tillräcklig och att prestandanivån är klart godkänd. 

En ägare sammanfattar e-Niro på ett ypperligt sätt: "Bästa elbilen för minsta pengen."

MODELLHISTORIK

Kia e-Niro 2018–2021

2018 Världspremiär på elbilssalongen i Sydkorea. Modellen delar drivlina med Hyundai Kona Electric.
2018 Sverigepremiär mot slutet av året. Hit kommer bara e-Niro med det större litiumjonbatteriet på 64 kWh. Räckvidden anges till 455 km (WLTP). 
2020 Facelift med uppdaterad interiör, där bland annat infotainmentskärmen blivit större.


e-Niro-ägarna älskar...

"Stabil bil från ett etablerat bilmärke."
"Bra kombination av räckvidd, kvalitet, pris och utrymmen."

e-Niro-ägarna gillar inte...

"Dyr service och korta intervaller (1 500 mil)."
"Laddluckan spricker/fastnar."
"Missljud från motorn."
"Lite tråkig och konservativ design."
"Saknar dragkrok."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Ibland är en (el)bil bara en bil. Och det gillar jag verkligen."

Ska man byta från en bil med förbränningsmotor till en elbil finns det troligen ingen där tröskeln är lägre än Kia e-Niro. Det här är kort och gott en bil som funkar precis som man förväntar sig, bara det att man laddar den istället för att tanka. 

Man greppar tag i ett vanligt dörrhandtag, hoppar in, trycker på en vanlig startknapp och lägger i D med en (hyfsat) vanlig växelväljare. Instrumenteringen är förvisso digital, men otroligt lättfattlig och helt befriad från tingel tangel och "tuffa" grafiska element. Dessutom är den väldigt tydlig med vita siffror på svart bakgrund. 

Gasresponsen är alert och "motorbromsen" (alltså energiåtervinningen) kan ställas i fyra steg. Praktiskt. Sitt- och rullkomforten är därtill bra, som jag märkte för snart ett år sedan när vi körde vårt 75-milarace med ett knippe elbilar. (Jag hade dock lurar i öronen hela resan, så jag slapp vägljudet.) Laddningen är inte blixtsnabb, men trots det känns e-Niro väldigt prisvärd.

Läs mer

11 tester och provkörningar av Kia e-Niro samt 44 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Tesla Model S.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!