Begagnatmatchen: Volkswagen ID.4 – favoritbarnet?

Premium ID.4 säljer som smör i solsken men ägarna är inte jättenöjda. Dessutom finns det ett (internt) orosmoln på Volkswagenhimlen...

Begagnatmatchen: Volkswagen ID.4 – favoritbarnet?
Volkswagen ID.4. var Sveriges sjunde mest sålda modell förra året. Vi vet vad de som köpte bilen tycker om den.

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Det går inte att bortse från att Volkswagen ID.4 är en väldigt populär bil. Och nu menar vi inte bara bland elbilarna. På förra årets försäljningslista landade modellen på en sjundeplats, och var den mest sålda elbilen i Sverige.

Och 2022 har börjat nästan lika bra, ID.4 ligger tvåa på elbilslistan (efter Kia e-Niro) – men har sålt i större volym än samma period förra året. Det sistnämnda beror på att elbilarna går framåt generellt sett på marknaden. 

Då borde utbudet av begagnade ID.4:or vara gigantiskt, eller hur? Icke. Det är faktiskt väldigt begränsat i nuläget, vilken kan ha olika förklaringar.

En av dem är att de som kör en ID.4 som förmånsbil inte har kommit till slutet av sina kontrakt än. En annan kan vara att ägarna är väldigt nöjda med sina bilar och helt enkelt inte vill sälja dem.

Tittar vi på betygen och kommentarerna i vår begagnatdatabas verkar dock inte den senare teorin stämma.

Många ägare är kritiska till mängden irriterande fel på bilen, precis som i fallet med den mindre ID.3 som lanserades år 2020. Det är infotainmentsystem som är buggiga och sega, det är mjukvaruuppdateringar som aldrig kommer och det är appar som strular.

Sedan är det några ägare som tycker att backkameran är riktigt dålig, vilket beror på att den inte är dold under VW-loggan och bara hoppar fram vid behov (som på många andra VW-modeller), utan sitter oskyddad och därför snabbt gror igen av smuts.

En annan bristfällig lösning gäller den adaptiva farthållaren som byter hastighet i tid och otid då bilens navigationssystem inte har uppdaterade uppgifter om gällande hastighetsbegränsning. Några ägare rapporterar även om att deras bilar bromsar in onödigt kraftigt inför kurvor och sedan gasar på mitt i böjarna. Man kan verkligen förstå att detta är en källa till irritation. 


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

De generellt sett högre siffrorna för Volkswagen Tiguan beror inte främst på att den inte är en elbil, utan mer på att underlaget gäller klart fler årgångar av modellen. Volvo XC40 P8 förefaller ha klart fler problem med bromsarna än konkurrentbilarna. Att ingen av ID.4-ägarna i vår databas har haft något garantiärende är smått förvånande (läs: imponerande).

Hur står sig ID.4 mot konkurrenterna då? Tittar man lite snabbt ser man att modellen får samma totalbetyg som VW Tiguan, men att bilarna är bra på olika saker. ID.4 är en väldigt komfortabel bil att åka i, med både låg ljudnivå och bekväm fjädring. Detta har vi även konstaterat i våra egna tester. Däremot har Tiguan bättre kvalitetskänsla och märkestrogenheten är högre bland de ägarna. 

Det största problemet för Volkswagen i allmänhet, och ID.4 i synnerhet, är att koncernkusinen Skoda Enyaq iV är bättre på åtta av 15 punkter i vårt protokoll. Och lika bra på ytterligare fyra. Det är bara när det gäller service som Volkswagen presterar klart bättre.

Skillnaden i fjädrings- och motorbetyg är en ynka procentenhet, så det råder inga större tvivel om att Enyaq är ett bättre köp generellt sett. Och i detta test är Enyaq bäst bland alla konkurrenter i sex ronder, medan ID.4 bara är det i tre. (Tyvärr är begagnatutbudet för Enyaq ganska exakt lika litet som för ID.4.) 

Totalbetygsmässigt kilar Volvo XC40 P8 Recharge in sig mellan Enyaq och ID.4, och Volvons höjdpunkter återfinns inte speciellt förvånande i EQ-avdelningen. Betygen för både motor och körglädje är långt bättre än konkurrenternas – högst väntat då det är en bil med över 400 hästkrafter och fyrhjulsdrift. 

I den andra änden av spektrumet återfinns MG ZS EV, en bil som i stort sett bara har priset som köpargument. Totalekonomi och garantinöjdhet får strålande bra betyg, och ägarna är väldigt nöjda med sina köp – faktiskt exakt lika nöjda som Enyaqägarna är med sina. På den punkten är ID.4 på par med snittbilen de senaste två åren. 

Volkswagen ID.4 är en modell som delar ägarna i två läger. En av dem skriver: "I särklass den bästa bil jag haft." En annan konstaterar att den kort och gott är en "skitbil". 

Och någonstans däremellan ligger sanningen.

MODELLHISTORIK

VOLKSWAGEN ID.4 2021–2022

2020 Premiär i september. ID.4 är Volkswagens första helt eldrivna crossover. Två batteristorlekar erbjuds: 52 och 77 kWh (netto).
2021 Sverigepremiär på våren. På sommaren ansluter den fyrhjulsdrivna GTX-versionen.

ID.4-ägarna älskar... 

"Rymlig, kompakt och bekväm."
"Sticker inte ut på något men totalt sett en mycket komplett bil."

ID.4-ägarna gillar inte...

"Skyltavläsningen som är kopplad till farthållaren fungerar väldigt dåligt."
"Usel backkamera."
"Buggigt och slött infotainmentsystem."
"I mörker syns inte temperatur- och volymreglagen."
"Appen WeConnectID har väldigt få funktioner."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Volkswagen ska ha en eloge för att ID.4 helt saknar..."

Redan innan jag hade sett en Volkswagen ID.4 i verkligheten tyckte jag att bilen såg tråkig ut. Liksom könlös på något sätt. Intetsägande. Kusinen Skoda Enyaq (som lanserades före ID.4) har mycket mer karaktär, i mitt tycke. Men att prata om bildesign är som att dansa om arkitektur, för att parafrasera en gammal film. Dödfött.

Däremot tycker jag att Volkswagen ska ha en eloge för att ID.4 helt saknar alla former av sportighet. Man har istället fokuserat på komforten, och dessutom lyckats väldigt bra. Detta glädjer mig något enormt då jag anser att en vettig familjebil ska vara skön att åka i. 

Det är därför inte alls så konstigt att ID.4 var Sveriges mest sålda elbil under förra året. Och ägarna verkar hålla hårt i sina vagnar, utbudet är klart begränsat på begagnatmarknaden. Det är kanske dags för fler tillverkare att sluta fokusera på Ringen-tider och istället ge folk vad de vill ha?


Läs mer

4 tester och provkörningar av Volkswagen ID.4 samt 28 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Volkswagen ID.3.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.w