Begagnatmatchen: Renault Zoe – en generationsfråga

Premium Zoe var länge den "bästa billiga elbilen" i Sverige. Är den fortfarande det? Och vilken av de två generationerna är det bästa köpet?

Begagnatmatchen: Renault Zoe – en generationsfråga
Lilla Renault Zoe har snart funnits i tio år, och har fått en rejäl uppdatering. Vilken generation ska du välja?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Lilla Renault Zoe har funnits på den svenska marknaden i snart ett decennium, och trots "klassikerstämpeln" hamnade modellen faktiskt på plats tio bland elbilarna när förra året summerades. Före bilar som Hyundai Kona Electric, BMW i3 och Mini Cooper SE. En imponerande bedrift av en modell som bara fått en lättare facelift sedan premiären, och den uppdateringen skedde under 2019.

När Zoe anlände var den i stort sett den enda billiga elbilen som fanns på marknaden, och detta är en nisch som mutats in sedan dess. Många av ägarna nämner totalekonomin som en av bilens bästa egenskaper. Inköpspriset är attraktivt och driftkostnaderna låga.

Därför är det en hel del ägare som köpt sin Zoe med tanken att använda den som hushållets andrabil – men sedan funnit sig köra den mer än förstabilen. Detta för att Zoe funkar oerhört bra i vardagen, så länge man inte måste köra jättelångt eller ladda supersnabbt. Då märks det tydligt att man fått vad man betalat för. 

Räckvidden är nämligen en bra bit under 40 mil med det 52 kWh stora batteriet som bilen levereras med idag, och exemplar före 2019 har endast 22 kWh och därför en räckvidd som är drygt 15 mil. På sommaren. Vintertid har några ägare angett siffror på under tio mil. 

Det är samma visa med laddeffekten, som var klart begränsade 43 kW vid premiären och sedan faceliften är på 50 kW. Positivt är dock att om du har möjlighet att ladda hemma kan Zoe ta emot hela 22 kW via en wallbox. 

Zoe är därmed inte speciellt långbent, men ägarna använder heller inte sina bilar för längre transporter. Väldigt många av dem hyllar det faktum att bilen är smidig i stadstrafik och att relativt få andra vagnar hänger med den i acceleration – åtminstone upp till 50 km/h. Sådant förtjänar respekt, trots allt.

Vad gäller typfel verkar Zoe vara behäftad med åtminstone ett sådant. Framvagnen i allmänhet, och spindellederna i synnerhet, är en svag punkt. Ett flertal ägare vittnar om detta. Ett antal har även fått byta ut hela motorn på grund av att ett lager har rasat. För vissa av dem har detta gått på garantin, men när nybilsgarantin löpt ut kan det bli väldigt dyrt. 


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

De nyare årgångarna av Zoe har klart mindre strul med elektronik och chassi, och färre garantiärenden. Andra saker som står ut är den höga felprocenten på bromsarna på Volkswagen e-Up och de väldigt få garantiärendena på storebror ID.3.

En annan irriterande detalj är att däcktrycksensorn bara kan komma ihåg fyra hjul, så varje gång man skiftar dem skriker bilen att det är punka. Vilket det oftast inte är. Sensorn måste bara omprogrammeras, vilket kräver verkstadsbesök – som kostar pengar.

Många ägare klagar också över att vindrutespolningen är undermålig och att strålkastarna är dåliga, både vad gäller hel- och halvljus.  

Har Zoe blivit bättre i och med faceliften då? Både ja och nej, visar ägarnas erfarenheter. I IQ-ronden är de uppdaterade bilarna en aning bättre när det handlar om bränsleförbrukning, service och garantinöjdhet. 

I TQ-ronden märks det att det finns fler konkurrenter nu än det gjorde för snart ett decennium sedan, de nyare Zoe får lägre betyg än de äldre i alla delmoment utom fjädringen – och även där är det i stort sett jämnt lopp mellan generationerna. 

Även i EQ-ronden är det lite fördel för de äldre exemplaren, körglädjen får exempelvis aningen högre betyg. Och hela 97 procent av de som har en Zoe generation 1 anser sig ha gjort ett bra köp. Den siffran skämtar man inte bort.

Totalt sett är det dött lopp mellan de två Zoe-generationerna, och de får båda se sig slagna av BMW i3. Så vilken generation Zoe ska man satsa på? Den första upplevs som enklare i utförandet, har lägre effekt och väldigt begränsad räckvidd. Och kostar därefter.

Den nyare, uppdaterade är mer påkostad och ombonad invändigt, och har dessutom ett mer än dubbelt så stort batteri som gör bilen användbar även på lite längre resor. Men den är också dyrare att köpa. Smakar det så kostar det. 

MODELLHISTORIK

RENAULT ZOE 2012–2022

2012 Premiär på Genèvesalongen på våren.
2013 Introduktion i Sverige med ett 22 kWh-batteri.
2016 Ny version med ett batteri på 41 kWh.
2019 Facelift, och batteriet är numera på 52 kWh.


Zoe-ägarna älskar...

"Perfekt stadsbil med sin rappa elmotor."
"Otroligt låga ägandekostnader."
"Rymligare än vad man tror."

Zoe-ägarna gillar inte...

"Radion har dålig mottagning."
"Usla strålkastare och svag vindrutespolning."
"Strulande app och uppkoppling mot nätet."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Det är stor skillnad på enkelhet och snålhet"

Renault Zoe är en enkel bil. Den har aldrig utgett sig för att vara något annat. Därför är den kanske så lätt att tycka om. Man kan inte ladda med speciellt hög effekt och räckvidden är i ärlighetens namn inte så jättebra, men det får man svälja – liksom att man inte kan ställa in förarstolen i så många ledder, och därför sitter lite underligt bakom ratten. 

Allt detta kan jag förstå, eftersom poängen har varit att bygga en enkel och relativt billig bil. Desto värre är att Renault snålat med säkerheten. När modellen kom fick den fem stjärnor av Euro NCAP, men sedan dess har deras tester blivit strängare och förra året fick Zoe inga stjärnor alls. Noll! Och autobroms har man länge envisats med att endast erbjuda som tillval. 

Det är allvarligt, och kan betyda skillnaden mellan liv och död om det vill sig illa. Så ska du köpa en begagnad Zoe, se till att den har autobroms. Det är ett enkelt val.


Läs mer

9 tester och provkörningar av Renault Zoe samt 83 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Renault Zoe.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!