Begagnatmatchen: Hyundai Ioniq Electric – en sympatisk doldis

Premium Hyundai var tidigt ute med en hyfsat prissatt elbil. Har den hållit för tidens tand? Vi frågar ägarna.

Begagnatmatchen: Hyundai Ioniq Electric – en sympatisk doldis
Lite av en doldis bland elbilarna: Vad tycker ägarna om Hyundai Ioniq Electric?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Sex år kanske inte känns så jättelänge, men i bilbranschen är det en smärre evighet. Eller en hel livscykel för många modeller. Och för sex år sedan såg den svenska bilmarknaden väldigt annorlunda ut, jämfört med idag.

Då, alltså 2016, presenterade Hyundai en trippel bilar. Ioniq Hybrid, Plug-In Hybrid och Electric. Alla byggda på samma bas. Karossdesignen föreföll vara en klon av Toyota Prius med slank form och halvkombibaklucka. Och just detta faktum gjorde att Ioniq aldrig blev den jordskredssuccé som Hyundai ville. Därmed inte sagt att svenskarna helt bortsåg från modellen.  

Vi fokuserar enbart på den helt eldrivna Electric, som sålde i hela 21 exemplar under 2016.

Året därefter tog dock försäljningen bättre fart och nästan 250 exemplar lämnade hallarna. 2018 såldes 519 exemplar och 2019 drygt 600. Dittills gick försäljningsutvecklingen uppåt, men Ioniq Electric har alltid befunnit sig strax utanför topp fem bland elbilarna. Lite av en doldis, så att säga.

Mycket på grund av att den sydkoreanska koncernen samtidigt sålt Hyundai Kona Electric och (i synnerhet) Kia e-Niro, som båda fallit svenskarna bättre i smaken.

Vad tycker ägarna om sina Ioniq då? Majoriteten verkar vara väldigt nöjda, även om relativt få av dem använder några mer vidlyftiga formuleringar eller tar till regelrätta hyllningar. Vilket faktiskt känns rimligt när det gäller just den här bilen.

De absolut högsta betygen får Ioniq för Bränsleförbrukning och Bra köp. Återigen, rimligt. Den slanka karossen har lågt luftmotstånd och trots att batteriet bara är på 28 kWh (drygt 38 efter facelift) tycker ägarna att räckvidden är okej. Även om många av dem nämner att de gärna skulle vilja ha längre räckvidd.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

En betydande del av Ioniqägarna har haft strul med elektroniken i sina bilar, liksom garantiärenden. Den nyare Kona Electric är mer förskonad från dessa problem, men har istället en krånglig app. Volkswagen har stora problem med infotainment och appar.

I IQ-ronderna är Ioniq väldigt konkurrenskraftig med bättre betyg än snittbilen, förutom när det gäller servicen. Där är syskonet Kona Electric strået vassare, och även lite bättre totalt sett i ronden. (Men den har lägre betyg för bränsleförbrukningen …) Även Kia e-Niro är väldigt bra när det kommer till IQ-egenskaperna. Nissan Leaf och Volkswagen ID.3 har det väldigt mycket tyngre.

TQ-mässigt är Ioniq däremot inte speciellt imponerande. Samtliga fem delbetyg är lägre än snittbilens, och den enda räddningen i sammanhanget är väl att konkurrenterna i denna klass inte är speciellt mycket bättre.

Ioniq har dock den "minst dåliga" förarmiljön i gänget, det är värt att notera. Samt att den slår Kona på samtliga fem punkter – bland annat genom att ha väldigt mycket bättre betyg för bagage-
utrymmet, sin slanka kaross till trots.

Även på EQ-fronten är det glest med överbetyg för Ioniq. Bilen är ju inte gjord för körmässiga högtidsstunder i första hand, men Bra köp-betyget på höga 95 procent är riktigt imponerande. Och faktiskt aningen bättre än för Kona Electric. 

Så har vi det här med begagnatutbudet. Det är väldigt litet, men å andra sidan är priserna relativt låga. I skrivande stund kostar det dyraste exemplaret på Blocket 320 000 kronor. Den billigaste Kona Electric (som det finns betydligt fler av på begmarknaden) kostar 315 000 kronor, och vill du ha en (ännu mer populär) Kia e-Niro får du betala från 365 000 kronor och uppåt.

Så måste du inte ha "suv-attributen" och kanske inte behöver jättelång räckvidd kan Ioniq Electric vara ett ypperligt begagnatköp. Det kan ju även finnas en poäng i att inte göra precis som alla andra gör, eller hur? Speciellt när "uddavalet" är så här sympatiskt.

MODELLHISTORIK

HYUNDAI IONIQ ELECTRIC 2016–2022

2016 Premiär för Ioniq, med tre olika drivlinor: Hybrid, Plug-In Hybrid och Electric. Elbilen har ett batteri på 28 kWh.
2019 Facelift med uppdaterad interiör, och batteriet uppgraderas till 38,3 kWh. Motoreffekten ökas från 121 till 136 hk.

Ioniq Electric-ägarna älskar...

"Bra bil för pengarna."
"Aldrig kört billigare!"

Ioniq Electric-ägarna gillar inte...

"Inte godkänd för takräcke eller dragkrok."
"Korta serviceintervaller."
"AC:n har slutat fungera."
"Laddkontakten strular."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Något så ovanligt som en allt igenom trevlig bil."

Att presentera tre olika drivlinor i Ioniq var ett ganska intressant grepp av Hyundai. Tricket var att ingen av versionerna hade alltför mycket fokus på motorn, så det spelade mindre roll vilken man valde. Hybriden var för de som ville ha en snyggare Toyota Prius, laddhybriden för de som ville kunna köra en liten bit på el, och elbilen för de som ville göra övergången tidigt.

Och faktum är att alla tre var, och är, väldigt trevliga bilar. Speciellt elbilen, som av naturliga skäl kändes mest modern. Förutom växelväljarknapparna var däremot förarmiljön relativt konventionell och körupplevelsen likaså. Fin styrning, bra körställning, dräglig komfort och godkända utrymmen. Toppen! 

Karossformen (varken kombi eller suv) gjorde att Ioniq inte blev någon stor succé i Sverige, det högbyggda syskonet Kona Electric gjorde bättre ifrån sig. Och kusinen Kia e-Niro visade sig bli storsäljaren. Men Ioniq är nog den trevligaste av dem.

Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar finns på vår sajt.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!