Peter Ternström: Jag har byggt en elektrisk helikopter!

"Det är hur roligt som helst. Och den flyger som en dröm".

Peter Ternström: Jag har byggt en elektrisk helikopter!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det här kommer att låta helt otroligt. Jag har byggt en elektrisk helikopter tillsammans med en vän. Den funkar utmärkt!

Idén fick vi natten mot nyår 2017. För tre år sedan. Min vän Tomas satt bredvid mig på middagen. Han jobbade med stora professionella drönare. Eller, rättare sagt, kameraplattformar, som det kallas på fackspråk. Tänk dig de drönarna vi kan köpa från Kina som kostar 8.000 kronor med en liten kamera, fast mycket större.

Han byggde drönare som kunde ta med en rejäl filmkamera om tre–fyra kilo. Dessa använde han för att spela in film, både långfilm och kortare reklamproduktioner. Drönarna kostade från 50.000 euro och uppåt. 

Hmm, tänkte jag och fick en idé. Tänk om? Jag tog fram en servett. Gick in i köket och hittade en penna. Tillbaka vid bordet förklarade jag min plan. Jag ritade på servetten medan jag pratade. Resten av människorna på festen var upptagna med att dansa eller i andra diskussioner runt bordet. Klockan var 23.30. 

Tomas nickade. Det gick absolut att göra som jag förklarade. Konceptet var genomförbart. Fast det skulle kräva en del resurser. Större motorer, större propellrar och framför allt, en rejäl ram med plats för en pilot. 

Vi var självklart lite berusade. Det var ju nyår och allt. En timme efter tolvslaget skakade vi tass. Vi skulle genomföra vår galna plan. Skål!

En månad senare hyrde jag ett stort garage på 250 kvadratmeter, med åtta meter i tak. Jag köpte ett par ordentliga arbetsbänkar, en hel del verktyg och en enklare svets. Tomas hade också en shoppinglista. Han köpte in batterier, elmotorer och propellrar. Vidare inhandlade vi mängder av aluminiumprofiler och en begagnad racingstol från Sparco.

Det hela skulle ta ytterligare ett år, fast det visste vi inte när vi började. Vi trodde det skulle vara rätt enkelt, men det var mycket svårare än vad vi kunde föreställa oss. 

Ett helt år av slit, bygge och misstag. Vi testade motorer, batterier och propellrar. Det tog nio månader (!) att hitta en kombination av elmotor och propeller som gav tillräckligt med dragkraft. Ett par batterier brann upp, och minst fyra elmotorer slutade fungera. Hela projektet började plötsligt kosta en hel del pengar. 

Till slut hade vi en lösning. En kombination av motor och propeller som gav ofattbara 42 kilo lyftkraft vid normala varvtal. Med åtta motorer skulle vi ha över 300 kilos kraft. Detta var mer än tillräckligt. 

En ram byggdes. Tänk dig ett stort H i aluminumprofiler. I varje ände satt två motorer med propellrar som roterade mot varandra. Totalt åtta motorer. Om en motor skulle sluta fungera kunde vår flygdator kompensera kraft och hålla ekipaget flygande. I mitten var en stol och en kontrollspak på varje sida.

Med spaken till vänster kontrollerar du höjd över marken. Med en joystick till höger lutar du maskinen framåt, bakåt, åt höger och åt vänster, och flyger då i den riktning som helikoptern lutar. 

Med två pedaler vrider du maskinen åt höger eller åt vänster. Genom att kombinera all input med både fötter och händer flyger du. 

Premiärturen var den 28 februari 2018. Lite över ett år efter att projektet startade. Om den flyger bra? Som en dröm. Känns som att sitta på en flygande matta. Det bästa av allt? Jag kan lära vem som helst att flyga på under fem minuter. Bra drag är det också. 

Nu jobbar vi på en kommersiellt gångbar version. Premiär i september. Företaget Jetson AB har registrerats, och varumärket Jetson har skyddats i Europa och USA. Det här är hur roligt som helst. Vill du se hur den flyger? Kolla in Jetson på YouTube.