Framtidsplanerna blev antiklimax: "Inte ens några skisser eller föraningar"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Kia ska förändras. Radikalt. Ny logotyp och deras slogan "Power to surprise" ersätts av "Movement that inspires". Och på ett sätt har man lyckats, överraskningarna är verkligen borta … 

När ett varumärke ska genomgå en monumental förändring är det lätt att tappa bort sig i värdeord. Kia gör just detta och den 20 minuter långa YouTube-presentationen.

Fokus hamnar på att kunden är viktigast och att kundens mobilitet är märkets uppdrag. Genom att förflytta oss får vi möjlighet att tänka och idéerna som föds under en resa är de som är viktiga. Bilen är alltså inte längre i fokus, utan en mobilitetslösning som ger plats för att fundera och komma på saker. Djupt eller flummigt, du avgör.

Förutom den nya logotypen, med tre stadiga pelare och element som strävar uppåt/framåt och alltså ska förmedla progressivitet, får vi under presentationen också lära känna Kias nya färger.

Dessa är Midnight Black och Polar White. Svart och vitt på ren svenska. Det får anses vara ganska intressant när andra biltillverkare vill förknippas med blått eller grönt på ett eller annat vis.

Nu på fredagsmorgonen medverkade jag på en Q&A för journalister från hela världen. Vi fick ett Zoom-möte med Hu Sung Song, Artur Martins (Senior Vice President, Head of Global Brand & Customer Experience) och Karim Habib (chefdesigner).

Inte ens här blev det några skisser eller föraningar om nya modeller. Men en första elbil ska presenteras under årets första kvartal.

Joakim Dyredand, redaktör på auto motor & sport.

Karim lovar att Kia tigernosgrillen kommer att leva kvar men omvandlar i flera olika uttrycksfulla former. Mer konkret än så blev inte svaren. 

"Skiftet från den traditionella tillverkningsdrivna affärsmodellen innebär att företagsnamnet byts ut, från Kia Motors till enbart Kia. Samtidigt utvecklar man verksamheten inom nya affärsområden med nya innovativa produkter och tjänster inom mobilitet."

Så står det i pressmeddelandet. Frågan är om inte detta är den största nyheten ändå, (förbrännings)motorer har nästan blivit ett skällsord. Kia vill leverera mobilitetslösningar, men det går liksom inte att blunda för det faktum att man är en biltillverkare, trots allt.

– Fri rörlighet är en mänsklig rättighet och Kias vision är att skapa hållbara mobilitetslösningar för alla människor över hela världen. I dag verkställer vi den här visionen i och med lanseringen av vårt nya varumärke och den nya framtidsstrategin, säger Hu Sung Song, president och VD för Kia.

Kia, som startades för 75 år sedan och inledde sin bana med tillverkning av cyklar, sjösätter nu också affärsstrategin, Plan S (S för skifte). Strategin som tillkännagavs 2020 har som målsättning att föra Kia till en ledande position på den globala bilmarknaden med fokus på elbilar, specialbyggda fordon (Purpose-Built Vehicles, PBV) samt en rad innovativa mobilitetslösningar. Samtidigt kommer Kia att främja en mer hållbar produktion genom att använda förnybar energi och återvinningsbara material.

Kia har som ambition att göra elbilar tillgängliga för fler och planerar därför att utvidga modellutbudet med sju nya dedikerade elbilar fram till 2027.

Det låter som en låg siffra, men räkna med att detta handlar om grundmodeller, som sedan kan komma i flera varianter. Och det kommer prestandamodeller, eldrivna, det avslöjar Hu Sung Song i alla fall. 

Kia finns idag i 190 länder och man räknar med att arbetet med att byta logotyper och införa det nya formspråket hos samtliga återförsäljare kommer ta två till tre år. 

Kia – en mobilitetslösning. Man är inte den första biltillverkaren att applicera denna nya benämning på sin verksamhet, utan bara en i raden. Kanske därför känns den långt ifrån konkreta presentationen som ett antiklimax. Eller blev du inspirerad?

 

 

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har fått nog av "corporate bullshit".
Ja
67
7
Nej