Alrik: Den norska fällan

"Annars sitter vi dryga svenskar snart där med ännu större problem med 'elbilsdjävlarna' …"

Detta är ledaren i auto motor & sport Edition Recharge, temanummer 5/2021. Innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag kan inte låta bli att tänka på en replik från filmen "Svenskdjävlar" där den svenska au pairen säger till sin norska värdfamilj: "Vi ser på er som den utvecklingsstörda kusinen som vunnit på Lotto! Och vi unnar er det."

Det är så drygt som det kan vara och håller vi oss till bilarnas värld har Norge visat världen att det går att ställa om till elbilar mycket snabbare än vad något annat land, eller för den delen biltillverkare, har trott. Över 90 procent av nybilsförsäljningen där har numera laddsladd!

Men varför tänker jag på den där repliken? 

Det är de dryga som blir ifrånsprungna, de som tycker att de är bäst och slutar anstränga sig till max. Som de etablerade biltillverkarna som låtit startups blomma upp och bara tanken på vad de kan göra i framtiden gör att de värderas högre än de "gamla" tillverkarna. Kinesiska Nio har snudd på ett högre börsvärde än exempelvis BMW, eller dubbla Volvos. Trots att Nio kanske lyckas bygga 100 000 bilar i år. Och hur kan det komma sig att Volvo knappt värderas högre än Polestar...

Personligen tror jag att den så kallade marknaden har gått vilse, att startupföretagen är grovt övervärderade. Men vem vet?

Några andra som tyvärr inte alls hänger med i svängarna är politikerna, vare sig i Sverige eller i Norge. De har varit mycket framgångsrika i att elektrifiera bilparken, men sedan har det gått i stå. Hönan – elbilarna – är liksom på plats, men var fasen är äggen – laddarna? Eller är det tvärtom?

Snabbladdning längs landets huvudvägar är väldigt viktigt, men också så kallad destinationsladdning. Att kunna ladda lite långsamt när man kommer fram.  

Den stora fördelen med att ligga ett halvt steg bakom är att man kan lära av andras misstag och nu måste vi verkligen se vad som händer i Norge. I det här numret har vi siffror från en stor enkät som Norsk Elbilforening gjort om elbilsladdning under sommarsemestern, och det riktigt intressanta är att vi dessutom har ställt samma frågor till våra läsare.

Det är tydligt att Norges laddinfrastruktur har en rejäl utvecklingsstörning just nu, som får elbilisterna att tröttna. I somras upplevde 27 procent av norrmännen ofta köer, mot tolv procent i Sverige. 

I Sverige går det cirka 86 elbilar per snabbladdningsstation medan motsvarande siffra för Norge är 80. Trots det är laddfrustrationen större i Norge och förklaringen lär vara att det finns så många elbilar att det är trångt på de populäraste ställena. 

Antalet nya elbilar ökar dessutom just nu mycket snabbare i Sverige än i Norge. Det är alltså extremt hög tid att lägga väldigt många ägg nu om inte elbilisterna ska tröttna, för att inte tala om att de som inte har en egen laddplats ska kunna ta steget.

När marknaden inte ser vinsterna med att bygga ut laddningen måste politikerna ändra förutsättningarna. Annars  sitter vi dryga svenskar snart där med ännu större problem med "elbilsdjävlarna" – än våra norska kusiner.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.