Alrik: Kinas största fördel

Premium "Kina satsade hårdare på teknikskiftet. De etablerade hade för mycket att förlora och för lite att vinna på en omställning – trodde man. Nu finns världens största batteritillverkare i Kina, som också kontrollerar råvarorna."

Alrik: Kinas största fördel
Varför skulle de rika välja inhemska bilmärken när det fanns prestigefyllda varumärken från Europa? Jo...

Detta är chefredaktörens ledare från Recharge Edition nummer 3/2022.


Det är ingen slump att det snart finns minst 14 kinesiska bilmärken i Sverige. Ja du läste rätt, nästa år kommer runt 25 procent av alla större bilvarumärken i landet att vara från Kina.

Snacka om fyrverkeri!

Men det här är ingen kulturuppvisning utan effekten av råa ekonomiska beslut som den kinesiska regeringen tog för mer än tio år sedan. Deras storstäders famösa luftkvalitet tvingade mer eller mindre fram elbilssatsningen och i bakhuvudet låg självklart tanken att Kina såg en chans att kunna bli en stormakt inom bilindustrin.

Det var inte industridepartementet som höll i satsningen utan forsknings- och teknikministrar. Här skulle det tas gigantiska teknikkliv och byggas en stor industri med sikte på export.

Ungefär samtidigt – 2010 – köpte Geely Volvo till reapris. På den tiden tyckte vi att kinesiska bilar var dåliga skämt, uselt byggd kopior på västerländska produkter, med krocksäkerhet som åttiotalsbilar. Det enda någorlunda vettiga som tillverkades i landet var så kallade joint venture-bilar, i fabriker där västerländska tillverkare maximalt fick äga 49 procent. Upplägget gav stora inkomster till exempelvis VW, GM och Citroën medan kineserna lärde sig att bygga bilar och fick insyn i modernare teknik.

Det var en utopi att Kinas egen industri skulle kunna utmana världen. Men köpet av Volvo gav blodad tand och det var en enorm PR-framgång. Nu fick man plötsligt kunskapen och tillgång till kanske världens bästa krocksäkerhet. Kanske skulle man nu kunna bygga lika bra bilar som alla andra? 

Men därifrån till tanken att på allvar kunna konkurrera med en mer än 100 år gammal industri var nästan befängd. Hemmamarknaden var visserligen stor, men långt ifrån lika köpstark, och varför skulle de rika välja ett inhemskt kinesiskt bilmärke när det fanns högkvalitativa produkter från prestigefulla varumärken som Audi, BMW, Mercedes och …

Men så kom luftproblemen, samtidigt som batteritekniken hade utvecklats, och en tanke föddes. Massiva ekonomiska stöd till elbilsköpare och städer som satsade stort på utbyggnad av laddinfrastruktur har lett fram till dagens situation där nya kinesiska varumärken nästan översvämmar marknaden. 

Men varför kommer alla samtidigt? Hur ska de kunna konkurrera ut de etablerade? Vad är grejen? Vem väljer ett okänt kinesiskt varumärke om bilarna inte antingen är mycket billigare eller bättre? 

Och hur skulle de kunna vara billigare? Alla bilmärken kan – och snudd på – bygger ju bilar i Kina till rimligtvis samma kostnader. Och hur skulle den relativt unga bilnationen Kina kunna slå gamlingarna på teknik?

Svaren finns på hemmamarknaden i Kina. 

Kina satsade hårdare på teknikskiftet. De etablerade hade för mycket att förlora och för lite att vinna på en omställning – trodde man. Nu finns världens största batteritillverkare i Kina, som också kontrollerar råvarorna. 

I Kina ploppade nya elbilsföretag upp som svampar om hösten, överallt! Man tog in massvis med riskvilligt kapital och tyngdes inte av gammalt kunnande och stora investeringar i snart förlegad teknik.

Men vad man framför allt har gjort som både européer och jänkare har missat, som är fundamentalt, är att satsa på billigare elbilar. I Sverige är priserna på elbilar i snitt 78 procent högre för en elbil än för likartade förbränningsmotorbilar. 

I Kina var snittpriset för en elbil för tio år sedan motsvarande 420 000 kronor, nu ligger det på 220 000 kronor...

De "gamla" tillverkarna sitter fast i ett teknikrace om ny spännande teknik och längre räckvidd, det enda sättet man kan tjäna pengar på elbilar. I Kina kör man också det racet, samtidigt som många tillverkare fokuserar på lågt pris. Så kallade citybilar för långt under 100 000 kronor är storsäljarna. Men även bilar i större storlek går ner i pris.

Just det är avgörande. Elbilar får dåligt rykte av höga priser. "Inget för vanligt folk", lite som att golf eller tennis har betraktats som snobbsporter.

Finns det nya elbilar till låga priser ökar acceptansen. Alla nybilsköpare ska ha råd!

Just där finns storheten i Kinas elbilssatsning. Plus att man lägger alla resurser på teknikutveckling och har en enorm hemmamarknad. Med den volymen kan man utmana alla andra på pris eller lönsamhet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.