Fröderberg: ”Volvo och Polestar är svenska bilmärken! Punkt slut!”

Volvo och Polestar är lika lite kinesiskt som Rolls-Royce är tyskt och Ikea är holländskt, menar vår reporter Magnus Fröderberg.

Annons
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Vårt kommentarsfält på sajten och på Facebook domineras av två ständigt återkommande diskussioner: för eller emot elbil samt om Volvo och Polestar är kinesiska eller svenska märken.

Det är oomkullrunkeligen så att Volvo och Polestar har en kinesisk huvudägare i form av Geely. Men är märkena kinesiska för det? Nej, det är skillnad mellan identitet och ägarskap.

Sedan 1990-talet ägs Rolls-Royce av BMW och Bentley av Volkswagen. Bilarna består idag av mycket teknik från de tyska moderbolagen. Men är dessa lyxbilar tyska? De flesta skulle säga att de är brittiska på grund av historiska skäl, att de utvecklas i England och att de tillverkas i England. Ser du parallellen med Volvo och Polestar?

Identitet är något flyktigt som inte alltid är så lätt att sätta fingret på. Jag är född och uppvuxen i Skåne, men har bott i Stockholm den senare halvan av mitt liv. Jag kan med rätta kalla mig stockholmare eller skåning, det är hjärtat som får avgöra.

Eller för att ta ett ännu tydligare exempel: En Svensson som flyttat till Spanien för 25 år sedan och fått spanskt medborgarskap. Formellt spansk, men identiteten är antagligen svensk, både för honom och för omgivningen.

När Geely köpte Volvo Cars var det till stor del för varumärkets skull, något vi kan likna vid en persons identitet. Volvos historia av att bygga säkra bilar och Volvos exklusiva skandinaviska design är delar av varumärket – tillgångar som en ägare absolut inte vill slänga bort.

Därför har Geely klokt nog varit måna om att inte flytta huvudkontor och utveckling till Kina. Volvos bilar utvecklas i Göteborg och i huvudsak av svenska ingenjörer. Visst sker en del tillverkning i Kina, Belgien och USA, men med styrning från det där fiskeläget på västkusten. 

Polestar är ett nytt märke och i full gång med att bygga sitt varumärke, alltså forma sin identitet. De började som en avknoppning av Volvo med bilar med extremt tydliga Volvo-drag i designen. Sakta men säkert hittar de sitt eget formspråk, sin plats på marknaden och sina kunder – kunder som efterfrågar bilar som Polestar kan leverera, men inte Volvo. 

Att blint stirra på ägarskapet är att göra livet för enkelt för sig. Då blir Ikea holländskt, McDonald’s i Sverige svenskt och friluftsmärket Haglöfs från Avesta japanskt. För börsnoterade bolag blir det ännu svårare, vilken nationalitet äger flest aktier?

Nä, nu tycker jag att vi en gång för alla slår fast att Volvo och Polestar är svenska bilmärken. Punkt slut!

Annons
Annons
Rulla till toppen