Felet med instrumenten i Tesla Model 3 – och förklaringen

"Spartansk" är ett av de ord som använts för att beskriva interiören i Tesla Model 3. Inte en enda knapp, och inget huvudinstrument vid ratten. Tesla har en hemlighet, som man inte vill berätta ännu.

Lanseringen av Tesla Model 3 för drygt två veckor sedan var en av de största händelserna vi sett i bilindustrin, de senaste åren. Inget kan egentligen mäta sig. Senaste uppgifterna säger att 400.000 personer förhandsbeställt en Tesla Model 3.

Det finns mycket man kan berätta om Tesla Model 3, exempelvis "designmissen" med bakluckan, men diskussionerna kring instrumenteringen har inte avtagit. Som vi kunde se på bilarna som visades i Los Angeles var det en extremt avskalad interiördesign, utan huvudinstrument och utan knappar. Allt som visades var en liggande, 15-tums pekskärm från LG som "svävade" till höger om ratten.

Kan det verkligen fungera att "bara" titta på en central pekskärm? Kan alla knappar och funktioner styras smidigt via pekskärm? Om telefonen ringer, vill man då inte ha en volymratt som skruvar ner ljudet på radion? Inte ens Volvo, som bantat bort de flesta knappar, har velat ta bort de viktigaste analoga rattarna/strömbrytarna.

Elon Musk har sagt i twitterkommentarerna att nästa gång vi ser Tesla Model 3 visad så ska vi förstå instrumenteringen ("It will make sense after part 2 of the Model 3 unveil"). Därmed förstår vi att det vi fått se så här långt inte är den kompletta bilden. Saker saknas, men vad?

Vi kan bara spekulera så här långt men sajten Bgr.com berättar i en artikel att Tesla har värvat en ingenjör vid namn Milan Kovac, från Skully Systems. Att Tesla värvar talanger från andra företag är förstås inget nytt men det blir lite extra intressant när vi förstår att Milan Kovac utvecklat en avancerad motorcykelhjälm (se videon nedan). Innan det jobbade Milan Kovac med ett belgiskt företag som specialiserade sig på 3D-teknik och skärmstyrning via gester – det vill säga att man styr med handrörelser utan att röra vid skärmen.

Om Tesla Model 3 ska ge föraren en bra information räcker det inte med en central pekskärm. Uppenbarligen vill Tesla inte ha ett konventionellt instrument bakom ratten – och vad har vi kvar då? Just det, en "HUD". Det finns inget bra namn på svenska för "Head-Up-Display" men de av er som kört till exempel moderna BMW-modeller, och vissa andra bilar, vet vad det handlar om.

En liten projektor i instrumentpanelen skickar upp en bild som speglas i vindrutans insida. Finessen med den här tekniken är att bildens skärpa placeras "långt bort" och på det sättet kan blicken snabbt skifta mellan HUD-bilden och vägen framför bilen. Det är för övrigt en teknik som används på de flesta moderna stridsflygplan för att piloten snabbt ska se den viktigaste informationen, utan att förlora ögonkontakt med det som är framför planet.

Tittar vi på vad Milan Kovac gjort för Skully Systems förstår vi att Tesla har avancerade planer. Och allt blir begripligt, nästa gång Elon Musk berättar mer om Tesla Model 3.

Fotnot: I en tidigare version av den här artikeln skrev vi att en kamera skickar upp en bild i vindrutan. Rätt är att en projektor skickar upp bilden.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag håller med. Tesla Model 3 måste ha en avancerad HUD-bild i vindrutan.
Ja
182
27
Nej