Toyota ska få fart på bränslecellsbilarna med helt ny modell

Toyota ska få fart på bränslecellsbilarna med helt ny modell
Toyota Mirai säljs i vissa länder som har vätgasmackar, bland annat Sverige, även om försäljningssiffrorna är blygsamma – priset ligger på drygt 750.000 kronor.

Toyota tar nya tag för att försöka få fart på utvecklingen av bränslecellsbilar. Redan nu finns Toyota Mirai, som tankas med vätgas, men inom fem år ska Toyota ha lanserat en ny och billigare bränslecellsbil.

Den här nyheten visar att Toyota absolut inte har gett upp tanken på en massproducerad vätgasbil, även om många andra bilmärken har hoppat av vätgaståget och istället satsar på batteribilar. Toyotas mål är att sälja 30.000 bränslecellsbilar inom fyra år.

Billigare än Mirai – men ingen folkbil

Den nya vätgasbilen ska lanseras före OS i Tokyo 2020, som Toyota sponsrar, skriver japanska medier. Priset kan i bästa fall hamna på omkring 450.000 kronor i de länder som har de mest generösa miljöbilsrabatterna.

Det gör knappast den nya bränslecellsbilen till en "folkbil", men priset är ändå lägre än för dagens Mirai, som kostar drygt 550.000 kronor i Japan och över 700.000 kronor i Sverige.

En annan stor skillnad mot Toyota Mirai är att den nya bränslecellsbilen blir massproducerad och inte handbyggd, som Mirai. Den nya modellen blir något mindre än Mirai.

Massivt motstånd mot tekniken

Toyota var tidigt ute med hybridtekniken i Prius. Senare lanserade Toyota flera andra modeller med liknande hybridteknik, till lägre pris och där modellerna inte såg lika säregna ut som Prius. Nu planerar Toyota alltså att göra samma resa med vätgasbilarna.

Fördelen med en bränslecellsbil är att den kan tankas snabbare än en batteribil kan laddas och att de lokala utsläppen från avgasröret bara innehåller vatten.

Men det finns också ett massivt motstånd mot bränslecellsbilarna. Det krävs en tank som håller extremt högt tryck och själva drivningen är mer invecklad än i en batteribil. Bränslecellen är dyr och det finns extremt få vätgasmackar jämfört med bensinmackar eller laddstationer för batteribilar.

Flera biltillverkare som tidigare storsatsade på bränslecellsbilar har idag valt att satsa på elbilar parallellt med bränslecellsbilar för att se vilken av teknikerna som blir populärast.

Missa inga nyheter – gilla oss på Facebook!

Jag väljer hellre en bränslecellsbil än en elbil.
Ja
92
52
Nej