Därför köper biltillverkarna in sig i Uber & Co

Biltillverkarna investerar nu i "app-taxi"-bolag och bilpooler – för att de måste.

Därför köper biltillverkarna in sig i Uber & Co
Biltillverkarna står nu i kö för att investera i "app-taxi" och samåkningspooler. Foto: Mienny/iStockPhoto

Bilindustrin går på som aldrig förr: Förra året såldes nästan 90 miljoner nya bilar runt om i världen.

I år väntas den gränsen passeras.

Ändå: Är det "peak car" vi ser?

Eller hur ska vi annars förklara att biltillverkare runt världen nu börjar investera hårt i bilpooler och "app-taxi-bolag" som Uber och Lyft?

Det finns tecken på att bilbranschen är på samma väg som musikbranschen, som gick från att sälja fysiska musikskivor (lp/cd/kassett) via digital nedladdning av filerna (Napster/iTunes/Google Play) till att vi kunder nu bara har tillgång till musiken när vi ville lyssna (Spotify/Tidal/Apple Music). Den digitala försäljningen har numera tagit hand om 70 procent (!) av skivbolagens inkomster.

Lika snabb och lika omfattande lär knappast bilindustrins förvandling bli. Det rör sig om helt annan teknikomställning, och om större befintliga värden.

Vill inte äga – men vill åka bil

Många människor vill inte ha bilar – de vill åka bil. En privatbil står stilla 95 procent av tiden. Kostnaderna för att äga och förvara en stillastående bil – som blivit absurda i de växande storstäderna – är en icke försumbar faktor.

Och bilföretagen har förstått att "on demand"-tjänster håller på att förändra konsumenternas/kundernas beteende.

I USA har det redan skapats grupper som inte äger egna bilar utan nyttjar samåkningstjänster som Uber och bildelnings-företag som Zipcar. När självkörande bilar blir verklighet kommer såväl tillgänglighet öka och priserna att gå ner.

Användandet är enkelt: När du behöver åka någonstans använder du din telefon för att anropa en bil.

Det är därför som BMW har investerat ett hemligt belopp i Kalifornienbaserade Scoop Technologies, företaget som gör samåkningsappen Scoop.

Volkswagen kliver in

VW säger att Getts "big data"-teknologi och förutsägande algoritmer kan tjäna som grund för en genomförbar on demand-tjänst för självkörande bilar.

Härom veckan annonserade Volkswagen att de pumpar in 300 miljoner dollar (2,5 miljarder svenska kronor) i den israeliska Uberkonkurrenten Gett. Gett ska använda tillskottet till en aggressiv tillväxt i Europa och New York. För Volkswagen är det första investeringen i bilpooler som affärsidé.

"Den första milstolpen på vägen att erbjuda integrerade mobila lösningar", säger VW:s styrelseordförande Matthias Müller.

Men Volkswagen är varken ensamma eller först att kliva in i samåkningsbranschen.

Tidigare i år investerade GM 500 miljoner dollar i Lyft, och ska utveckla en flotta av självkörande bilar. Tills vidare erbjuds förare att leasa GM-bilar förmånligt och köra för Lyft. För att kunna konkurrera med Uber har Lyft också en allians med andra samåkningstjänster som Didi Kuaidi (Kina), Ola Cabs (Indien) och GrabTaxi (sydostasien).

Ubers största rival i Kina, Didi Chuxing, har fått in en miljard dollar från Apple.

Rabatt på bilköp

Men Uber har också skaffat sig en partner från bilindustrin: Toyota.

Investeringens storlek är ännu så länge hemlig. Idén är att den som vill köra för Uber ska kunna köpa Toyotas bilar till ett bra pris, och sedan avbetala efter hur mycket de tjänar som Uberförare.

"Bildelning har enorm potential när det gäller den framtida mobiliteten", säger Shigeki Tomoyama, senior managing officer hos Toyota om Uberaffären.

I veckan har också Fiat/Chrysler tecknat ett avtal med Uber. Precis som i deras avtal med Google vill FCA bygga förarlösa bilar till Uber.

Samåkningsbranschen växer snabbt. I juni förra året berättade Uber att de hade ungefär 20.000 reguljära förare i enbart i den kinesiska staden Chengdu.

Ambitionen från Uber och Lyft är inte att vända upp och ner på taxibranschen, utan att skära ner behovet av att äga en bil. Ett rejält nätverk av självkörande bilar kan en dag visa sig mer effektiv. Prognosen för självkörande bilar har skrivits upp: Nu tror IHS Automotive att det kommer att finnas 21 miljoner förarlösa bilar på våra vägar år 2035.

Biltillverkarna har inget val

Allt detta kräver givetvis lagändringar. Google, Tesla, Uber och flera traditionella bilmärken investerar hårt i utveckling – helt övertygade om att denna lagändring kommer inom de närmaste åren.

Varför bjuder nu bilföretagen upp till dans runt de nya "apptaxi-bolagen"?

Svaret är tydligt: De vill snabbt få fotfäste i en snabbt växande bransch, som kommer att påverka bilförsäljningen i framtiden. De gör det givetvis "under galgen", de har inget val. Apple förändrade musikindustrin, men det var inte efter branschens egna förutsättningar och villkor. Det misstaget vill inte bilindustrin göra. Biltillverkarna vill vara med från början.

Självklart är dagen långt borta när vi slutat köpa bilar i stället för att bara beställa skjuts. Men den framtiden kan komma, och biltillverkarna vet om det.

Vad tror du? Använd kommentarsfältet för att diskutera!

GM vill erbjuda förare av Lyft att leasa bilar till bra pris – och senare utveckla en flotta av självkörande bilar. I mitten GM:s operativa chef Dan Ammann, flankerad av Lyfts grundare Logan Green (t.v.) och John Zimmer.

Jag har åkt Uber.
Ja
19
53
Nej