Tesla slår sig för bröstet om säkerheten i Model X – bättre än Volvo?

Tesla slår sig för bröstet om säkerheten i Model X – bättre än Volvo?

Tesla gjorde något ovanligt under presskonferensen när europeiska motorjournalister fick provköra nya Model X i Norge nyligen. auto motor & sports testchef Mikael Johnsson var på plats – och fick höra när Tesla jämförde säkerhetsnivån i Model X med andra bilmodeller.

För att visa hur säker Model X är visade Tesla en bild från ett krockprov där bilen körs in i en stolpe från sidan. Stolpen trängde in 21,5 centimeter i Model X och 21 centimeter i Model S.

Det är betydligt bättre än de två bilarna som tidigare var bäst, Audi Q5 Hybrid med 44,8 centimeter och Volvo XC60 med 46,2 centimeter. Men Tesla avslöjade inte vem som gjorde krockprovet.

Tesla hävdade att detta kan vara skillnaden mellan att kliva ur bilen utan större problem efter en olycka eller att kliva ur med mycket allvarliga skador – om man kliver ur alls.

Det var en tydlig skillnad mellan bilarna även på bilderna som Tesla visade. I Audi var i stort sett hela förarsitsen drabbad medan det såg betydligt bättre ut i Tesla, där till och med sidorutan klarade sig hyfsat bra. Men som sagt: vi vet inte vem som gjorde det här testet, eller under vilka förhållanden. Det är inte heller klart varför Tesla inte använde Audi Q7 eller Volvo XC90 som konkurrerande bilar.

Volvo har tidigare kallat Teslas Autopilot "låtsasautonomt och farligt".

Den stora nyheten från Teslaeventet var annars att Model S kommer i en ny instegsversion med ett batteripaket på 60 kWh.

Uppdatering 15/6: Vi har fått bekräftat från Tesla att testet gjordes internt, enligt NHTSA-standard. Enligt Tesla själva motsvarar det alltså ett krocktest gjort av amerikanska myndigheter.

Tack för att du läser en nyhet på Recharge.se – Sveriges nya sajt om elbilar och modern transport! Följ oss gärna för att inte missa några nyheter. Du kan också få nyheterna direkt i din inbox.

Jag tycker säkerhet är bland de viktigaste argumenten när jag köper bil.
Ja
147
24
Nej