Elbilarna har inte riktigt slagit igenom på bred front än, så alla som kör en elbil eller laddhybrid är på sätt och vis en ambassadör för en teknik som blir allt vanligare och mer accepterad för varje dag. Därför är det viktigt att föregå med gott exempel!
Sajten Green Car Reports har en lista över ”etikettregler” för att ladda sin elbil eller laddhybrid som kan vara bra att hålla koll på.
1. Det är inte säkert att en elbil har företräde före en laddhybrid
Om laddstolpen är full och det dyker upp både en elbil och en laddhybrid är det inte alls säkert att föraren som kör laddhybriden måste lämna över laddkontakten till elbilisten. Trots att ”laddhybridbilisten” faktiskt skulle kunna åka vidare med förbränningsmotorn medan elbilisten inte har någon backuplösning vid sidan om elmotorn och batteriet.
Om du inte behöver akutladda är det en fin gest att lämna över laddkontakten till någon som behöver den mer. Annars gäller regeln först till kvarn. Det är ingen idé att börja bråka om vem som har mest rätt att använda en laddstolpe utifrån vilken bil som är ”mest elektrisk”.
2. Laddkontakten hör hemma på laddstolpen – och lämna laddstolpen i samma skick som du själv vill finna den i
Lägg tillbaka kontakten efter dig. Alltid. Det är också fint om du sköter om laddplatsen och kanske till och med lämnar den i ännu bättre skick än du själv vill finna den i. En smutsig laddsladd som ligger på marken gör ingen glad och kommer inte snabba på elbilsomställningen.
3. Viktigast av allt: Ställ dig inte på en laddplats om du inte laddar!
Att ställa in elbil eller laddhybrid på en laddplats utan att faktiskt ladda bilen är i princip lika illa som att ställa en fossilbil på en laddplats. Det blockerar för andra som faktiskt behöver platsen och ger dåligt rykte åt elbilsrörelsen.