Är låg förbrukning viktigare än lång räckvidd i elbilar?

Räckvidden är det som biltillverkarna tycker är absolut viktigast i nya elbilar – i många fall marknadsförs det större än priset för elbilen. Det beror...

Annons
Annons

Räckvidden är det som biltillverkarna tycker är absolut viktigast i nya elbilar – i många fall marknadsförs det större än priset för elbilen. Det beror på att köparna lägger stor vikt vid räckviddssiffran.

Under flera år marknadsfördes ”snåldieslar” med räckviddssiffror på långt över 100 mil. De siffrorna är elbilarna än så länge inte i närheten av men elbilsköparna är ändå intresserade av lång räckvidd, trots att den genomsnittliga vardagsresan är betydligt kortare än räckvidden i nya elbilar.

Då kan lång räckvidd faktiskt i vissa fall bli en nackdel, i form av stora, tunga och dyra batterier som ändå inte behövs.

Hyundai verkar vara inne på samma linje och vill istället framhäva elbilarnas effektivitet – alltså hur snåla eller ”törstiga” de är, för att tala fossilbilsspråk. Det framgick av en presentation som Hyundai gjorde på en amerikansk bilmässa, skriver Green Car Reports.

Den som är på det humöret hävdar förstås att Hyundai säger på det här viset eftersom elbilen Ioniq inte är i närheten av samma räckviddssiffra som vissa andra kommande elbilar. Hyundai utvecklar redan en ny version av Ioniq Electric med längre räckvidd, men Hyundai har absolut en poäng i att förbrukningssiffran i nya elbilar har hamnat i skymundan.

Det som talar för att räckviddssiffran ändå är viktig är att elbilar ska kunna vara ett rimligt köp även för personer som inte har möjlighet att ladda elbilen hemma. Villaägare och bilägare med laddmöjlighet i garaget har trots allt en ”gräddfil” som lägenhetsbor som parkerar på gatan inte har.

Hyundai Ioniq Electric har en officiell förbrukning på 11,5 kWh/100 km medan BMW i3 (94 Ah) drar 12,6 kWh/100 km. I USA är Ioniq Electric också snålare än Chevrolet Bolt, även om Bolt har betydligt längre räckvidd.

Precis som i bilar med förbränningsmotorer mäts elbilarnas förbrukning i ett standardiserat EU-test som är extremt ”snällt”. Förbrukningen blir nästan alltid högre i verkligheten.

Så mycket drar elbilarna enligt normen

Modell Förbrukning
Hyundai Ioniq Electric 11,5 kWh/100 km
Volkswagen e-Up 11,7
BMW i3 (94 Ah) 12,6
Hyundai Ioniq Electric 11,5
Renault Zoe 13,3
Nissan Leaf 15
Tesla Model S 90D* 20
Tesla Model X P100D 21,7

Siffrorna kommer från miljofordon.se. *) Preliminära värden


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen