Det är lätt att bara titta på prislappen när det är dags att byta bil. Men riktigt så enkelt är det inte. Ägandekostnaden över tid är mycket viktigare – och då kan en elbil eller laddhybrid, som visserligen är dyrare att köpa – ändå bli billigare i längden.
En viktig punkt i ägandekostnaderna är service. När bilsäljarna har låg marginal på själva bilen är det viktigt för dem att istället tjäna pengar på servicen.
Vår granskning visar att en elbil oftast är billigare att serva än motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor. Men det gäller inte för laddhybrider. Där är det i princip två drivlinor som ”bakats ihop”, och det kan istället öka servicekostnaden.
Bensindrivna Renault Clio kostar kostar mer än tre gånger mer att serva än elbilen Zoe
Ett exempel är Hyundai Ioniq. Den eldrivna versionen har en servicekostnad på 6.608 kronor för de första 6.000 milen. Hybridmodellen och laddhybriden, som båda har bensinmotor, kostar hela 15.178 kronor att serva under samma sträcka.
Ännu större är skillnaden för Renault Zoe, jämfört med bensindrivna Renault Clio Energy TCe 90. Den kostar mer än tre gånger mer att serva. För eldrivna Volkswagen e-Golf är skillnaden betydligt mindre mot bensindrivna Golf TSI.
Allra värst i vår granskning är faktiskt hybridbilarna, alltså bilmodeller med bensinmotor och elmotor men som inte kan laddas i uttag. Snittservicekostnaden för våra granskade modeller är nästan 14.000 kronor, att jämföra med bara 5.000 kronor för elbilarna och 12.000 för laddhybriderna.
Det är kanske inte så konstigt att Porsche Panamera är dyrast av alla modeller att serva i vår granskning, men bland de mer ”vanliga” modellerna sticker lilla småbilen Lexus UX ut. Den kostar nästan 17.000 kronor att serva under de första 6.000 milen, eller nästan tre kronor milen bara för servicen. Å andra sidan får Lexus verkstäder ofta mycket höga betyg av ägarna i vår begagnatdatabas.
Laddhybriderna i vår granskning är alltså betydligt dyrare än både elbilarna och de vanliga bensin- och dieselbilarna att serva. Det gäller alltså att ladda och köra så mycket som möjligt på el för att väga upp merkostnaden.
Laddhybriden Volkswagen Passat GTE är hela 6.400 kronor dyrare att serva än dieselmodellen. För Volvos laddhybrider är skillnaden obefintlig jämfört med de dieseldrivna versionerna.
Kom ihåg att servicekostnaden bara är en liten del av alla ägandekostnader
Det är också intressant att jämföra servicekostnaden mellan olika verkstäder. Ibland är det billigare att serva utanför storstäderna, men behöver du åka en bit får du också räkna med reskostnaden och tidsåtgången.
Laddhybrider är komplicerade konstruktioner med avancerad teknik där allt ska funka tillsammans. För att undvika fel och höga verkstadsnotor är det viktigt att bilen servas enligt planen.
Men kom också ihåg att servicekostnaden bara är en liten del av alla ägandekostnader – värdetappet ”kostar” dig till exempel mycket mer än så. Och om den laddas och körs på el kan laddhybriden ändå bli mycket billigare att äga i längden.
Servicekostnad elbilar
Bilmodell | Servicekostnad |
Hyundai Ioniq Electric | 6.608:– |
Hyundai Kona Electric | 6.444:– |
Nissan Leaf (nya modellen) | 3.625:– |
Kia e-Niro | 4.936:– |
Kia e-Soul | 4.936:– |
Renault Zoe 41 kWh (gamla modellen) | 2.645:– |
Volkswagen e-Golf | 6.043:– |
Servicekostnad laddhybrider
Bilmodell | Servicekostnad |
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid | 15.178:– |
Kia Niro Plug-in Hybrid | 11.220:– |
Kia Optima SW Plug-in Hybrid | 9.500:– |
Mercedes GLC 350 e | 14.724:– |
Mitsubishi Outlander PHEV | 9.651:– |
Toyota Prius Plug-in Hybrid | 11.044:– |
Volkswagen Golf GTE | 14.300:– |
Volkswagen Passat GTE | 13.900:– |
Volvo V60 T8 Twin Engine | 12.365:– |
Volvo V90 T8 Twin Engine | 11.044:– |
Volvo XC40 T5 Twin Engine | 11.044:– |
Volvo XC60 T8 Twin Engine | 10.989:– |
Volvo XC90 T8 Twin Engine | 11.044:– |
Servicekostnad hybridbilar
Bilmodell | Servicekostnad |
Hyundai Ioniq Hybrid | 15.178:– |
Kia Niro Hybrid | 15.180:– |
Lexus UX 250h AWD | 16.779:– |
Toyota Auris Hybrid Sports Touring | 12.484:– |
Toyota C-HR | 12.458:– |
Toyota Corolla Hybrid | 13.066:– |
Toyota Prius | 12.443:– |
Servicekostnad bensin- och dieselbilar (som jämförelse)
Bilmodell | Servicekostnad |
BMW 320d xDrive Touring | 3.895:– |
Ford Focus 1,0 Ecoboost 125 | 9.624:– |
Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 AWD | 13.020:– |
Hyundai i30 1,4 Turbo | 12.933:– |
Kia Ceed 1,0 T-GDi 120 | 9.418:– |
Kia Sportage 1,6 | 10.099:– |
Mazda 3 Skyactiv-G 2,0 | 12.685:– |
Mercedes C 220d Kombi | 10.536:– |
Mercedes E 220d Kombi | 11.491:– |
Porsche Cayenne S | 14.236:– |
Porsche Panamera 4S | 23.501:– |
Renault Clio Energy TCe 90 | 8.891:– |
Skoda Scala TSI 150 DSG7 | 8.890:– |
Volkswagen Golf TSI 130 ACT | 9.379:– |
Volkswagen Golf TSI 130 ACT DSG | 9.829:– |
Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 4Motion | 7.499:– |
Volvo V60 D4 AWD | 12.073:– |
Volvo V60 Cross Country D4 AWD | 11.683:– |
Volvo V90 D4 | 11.448:– |
Volvo V90 D5 AWD | 10.784:– |
Volvo XC40 D4 AWD Polestar | 9.758:– |
Volvo XC60 D4 AWD | 10.411:– |
Volvo XC90 D5 AWD | 10.258:– |
Servicekostnad per bränsle
Bränsle | Servicekostnad snitt |
Bensin | 11.771:– |
Diesel | 10.238:– |
El | 5.034:– |
Hybrid | 13.941:– |
Laddhybrid | 12.000:– |
Uppgifterna är hämtade från auto motor & sports tester från 2016 och framåt, och gäller för de första 6.000 milen.