Laddhybrider dyra att serva – kan bli en överraskning för ägaren

Premium En elbil brukar vara mycket billigare att serva än en vanlig bil med förbränningsmotor, eftersom den inte har lika invecklad teknik. Men för laddhybrider kan servicekostnaden istället bli mycket högre, visar vår granskning.

Laddhybrider dyra att serva – kan bli en överraskning för ägaren
Laddhybrider kan bli betydligt billigare att äga än en bensin- eller dieselbil om den laddas och körs mycket på el. Men servicekostnaden kan faktiskt bli högre.

Det är lätt att bara titta på prislappen när det är dags att byta bil. Men riktigt så enkelt är det inte. Ägandekostnaden över tid är mycket viktigare – och då kan en elbil eller laddhybrid, som visserligen är dyrare att köpa – ändå bli billigare i längden.

En viktig punkt i ägandekostnaderna är service. När bilsäljarna har låg marginal på själva bilen är det viktigt för dem att istället tjäna pengar på servicen.

Vår granskning visar att en elbil oftast är billigare att serva än motsvarande bil med bensin- eller dieselmotor. Men det gäller inte för laddhybrider. Där är det i princip två drivlinor som "bakats ihop", och det kan istället öka servicekostnaden.

Bensindrivna Renault Clio kostar kostar mer än tre gånger mer att serva än elbilen Zoe

Volkswagens laddhybrid-Golf kostar mer än dubbelt så mycket att serva som en bensin-Golf. (Bilden visar Passat GTE.)

Ett exempel är Hyundai Ioniq Electric. Den har en servicekostnad på 6.608 kronor för de första 6.000 milen. Bensindrivna Hyundai i30 1,4 Turbo kostar nästan dubbelt så mycket – 12.933 kronor – att serva under samma period.

Ännu större är skillnaden för Renault Zoe, jämfört med bensindrivna Renault Clio Energy TCe 90. Den kostar mer än tre gånger mer att serva.

För eldrivna Volkswagen e-Golf är skillnaden betydligt mindre mot bensindrivna Golf TSI 150 DSG.

Tittar vi istället på laddhybriderna blir servicekostnaden mycket högre jämfört med helt eldrivna bilar. Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid kostar 15.178 kronor att serva – mer än bensinbilen och över 8.000 kronor mer än för den eldrivna versionen.

Laddhybriden Volkswagen Golf GTE är dubbelt så dyr att serva som bensinversionen TSI 150 DSG.

Kom ihåg att servicekostnaden bara är en liten del av alla ägandekostnader

För Volvos laddhybrider är skillnaden obefintlig jämfört med de dieseldrivna versionerna.

Det är också intressant att jämföra servicekostnaden mellan olika verkstäder. Ibland är det billigare att serva utanför storstäderna, men behöver du åka en bit får du också räkna med reskostnaden och tidsåtgången.

Laddhybrider är komplicerade konstruktioner med avancerad teknik där allt ska funka tillsammans. För att undvika fel och höga verkstadsnotor är det viktigt att bilen servas enligt planen.

Men kom också ihåg att servicekostnaden bara är en liten del av alla ägandekostnader – värdetappet "kostar" dig till exempel mycket mer än så. Och om den laddas och körs på el kan laddhybriden ändå bli mycket billigare att äga i längden.

Servicekostnad elbilar

Bilmodell Servicekostnad
Hyundai Ioniq Electric 6.608:–
Renault Zoe 41 kWh 2.645:–
Tesla Model S 90D 14.300:–
Tesla Model X 100D 19.700:–
Volkswagen e-Golf 6.043:–

Servicekostnad laddhybrider

Bilmodell Servicekostnad
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid 15.178:–
Kia Niro Plug-in Hybrid 11.220:–
Kia Optima SW Plug-in Hybrid 12.830:–
Mercedes GLC 350 e 14.724:–
Mitsubishi Outlander PHEV 10.033:–
Toyota Prius Plug-in Hybrid 11.044:–
Volkswagen Golf GTE 14.300:–
Volkswagen Passat GTE 13.251:–
Volvo XC60 T8 10.989:–
Volvo XC90 T8 11.044:–

Servicekostnad hybridbilar

Bilmodell Servicekostnad
Hyundai Ioniq Hybrid 15.178:–
Kia Niro Hybrid 15.180:–
Toyota Auris Hybrid Sports Touring 12.484:–
Toyota C-HR 12.458:–
Toyota Prius 12.443:–

Servicekostnad bensin- och dieselbilar (som jämförelse)

Bilmodell Servicekostnad
Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 AWD 13.020:–
Hyundai i30 1,4 Turbo 12.933:–
Kia Sportage 1,6 10.099:–
Porsche Cayenne S 14.236:–
Porsche Panamera 4S 23.501:–
Renault Clio Energy TCe 90 8.891:–
Volkswagen Golf TSI 150 DSG 6.922:–
Volvo V90 D5 AWD 10.784:–
Volvo XC60 D4 AWD 10.411:–
Volvo XC90 D5 AWD 10.258:–

Uppgifterna är hämtade från auto motor & sports tester från 2016 och framåt, och gäller för de första 6.000 milen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag köper hellre en laddhybrid än en elbil.
Ja
137
85
Nej