Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd

Nya laddhybridversionen kan köras betydligt längre på el än gamla modellen.

Annons
Annons

Det blev knappast något toppbetyg när vi testade laddhybridversionen av BMW X5 mot utmanarna Audi Q7 och Volvo XC90 för två år sedan.

Resultatet blev en sistaplats trots lägst inköpspris. Även om drivlinan var mjuk och ryckfri var räckvidden på el alldeles för kort. I vårt räckviddstest kom vi bara 2,2 mil.

”Den känns inte som att den är byggd för att köras på el. Den har ett laddbart batteri för att skona bränsleförbrukningen vid den vardagliga pendlingen. Risken är bara att man inte inspireras att ladda den”, skrev testlaget.

Nu hoppas BMW på revansch. Den helt nya versionen av BMW X5 kommer i laddhybridutförande och heter då X5 xDrive45e. Den största skillnaden mot dagens modell är att räckvidden på eldrift är betydligt längre – upp till åtta mil, lovar BMW.

Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd

Lurig men imponerande räckviddssiffra

Det vi ska komma ihåg om den siffran är dels att den är preliminär, och dels att den är baserad på den nya och hårdare WLTP-körcykeln men sedan ”översatt” tillbaka till den betydligt snällare och mer tillåtande NEDC-körcykeln.

Exakt hur lång elräckvidden blir i verlig trafik får vi återkomma till i ett test, men att bilen kommer klara omkring sex mil på eldrift under bra förhållanden är i alla fall ingen vild gissning. Det är i så fall hela tre gånger bättre än föregångaren.

Den andra stora nyheten är att BMW X5 xDrive45e numera har en sexcylindrig bensinmotor under huven – inte en fyrcylindrig, som föregångaren. Systemeffekten ligger nu på 394 hästkrafter och 0–100 km/h går på 5,6 sekunder. Vridmomentet ligger på 600 Nm.

Den officiella förbrukningssiffran är 2,1 l/100 km och koldioxidutsläppet blir 49 gram per kilometer. Hur hög laddhybridbonusen blir är inte klart än.

Bagagevolymen minskar med 150 liter på grund av batteriet.

BMW X5 xDrive45e dyker upp i Sverige nästa år. Priserna är inte klara.

Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Officiell: Nya BMW X5 som laddhybrid – med imponerande elräckvidd
Annons
Annons
Rulla till toppen