Officiell: Audi e-tron lanseras med 408 hk och 400 km räckvidd

Äntligen får vi reda på alla fakta om nya Audi e-tron, modellen som utmanar Mercedes EQC. Med snabbladdare uppnås 80 procent laddningsgrad på 30 minuter. Svenska priset startar vid 885.000 kronor.

Officiell: Audi e-tron lanseras med 408 hk och 400 km räckvidd

Audi e-tron och Mercedes EQC är två elektriska suvmodeller som premiärvisas nästan samtidigt. Och tittar man på de tekniska specifikationerna kan man undra om det skett industrispionage, väldigt mycket är nämligen likartat mellan Audi e-tron och Mercedes EQC.

Vid försäljningsstarten ska Audi e-tron erbjudas med ett batteripaket på 95 kWh, det största på marknaden näst efter Teslas 100-modeller. Enbart batteriet väger 700 kilo. Den elektriska räckvidden testas fortfarande men anges av Audi till 400 kilometer enligt WLTP-cykeln. Den siffran kan öka senare.

Med 150 kW snabbladdare uppnås 80 procent laddningsgrad på 30 minuter. För de som laddar hemma erbjuds två nivåer av laddboxar, 11 kW eller 22 kW. Då laddas batteriet fullt på 8,5 timmar respektive 4,25 timmar.

Inom ett år ska det komma en variant av Audi e-tron med mindre batterikapacitet och ett lägre pris, för de som inte behöver 40 mils räckvidd mellan laddningarna.

Den maximala, tillfälliga toppeffekten i Audi e-tron anges till 300 kW (408 hk) med vridmomentet 660 Nm. I normalläge ger de två motorerna 271 kW (360 hk). Frontmotorn ger då 125 kW (170 hk) och 247 Nm, den bakre motorn är något starkare med 140 kW (190 hk) och 314 Nm.

Vid full toppeffekt avverkas 0–100 km/h på 5,5 sekunder. Den högre toppeffekten på 300 kW kan tas ut under maximalt 60 sekunder. Topphastigheten är 200 km/h. En främre och en bakre elmotor innebär att e-tron är fyrhjulsdriven. Vid lägre effektuttag är det bakhjulen som driver på, när det behövs mer kraft övergår drivlinan att fördela kraften 50/50.

Jämför vi dessa siffror med Mercedes EQC har den samma toppeffekt, starkare vridmoment (765 Nm), ett något mindre batteripaket (80 kWh) och en likaledes suddig räckvidd på "över 400 kilometer" enligt WLTP-cykeln. Snabbladdningen sker med 110 kW, vilket alltså ger en något längre laddtid för Mercedes EQC.

Bagageutrymmet i Audi e-tron mäter 660 liter, vilket är 160 mer än i Mercedes EQC. Audi har även lyckats få till ett främre bagageutrymme på 60 liter, något som Mercedes EQC inte har. Fäller man baksätesryggen växer utrymmet till 1.725 liter. Dragvikten för Audi e-tron anges till 1.800 kilo och därmed vet vi alltså att modellen kan erbjudas med dragkula. Möjligheten att dra släp är viktig för många, det visar undersökningar i både Tyskland och Sverige. Mercedes EQC har samma dragvikt på 1.800 kilo.

Storleksmässigt placerar sig Audi e-tron någonstans mellan Q5 och Q7. Höjden på e-tron är 1.616 millimeter och det ger en lägre takprofil än Q5 (- 43 mm). Längden på e-tron är 4.901 millimeter, bredden är 1.935 millimeter. Axelavståndet är relativt långt, 2.928 millimeter.

Ett yttre kännetecken på Audi e-tron är sidobackspeglarna, som inte innehåller något spegelglas utan har kameror. Föraren får lära sig att inte titta ut, bildskärmen på sju tum sitter i ytterkanten på instrumentbrädan i respektive hörn. De små sidobackspeglarna förbättrar luftmotståndet (0,28) och ger ett par kilometer extra räckvidd tack vare sitt lilla format.

Audi e-tron är först ut men det är "bara" starten på en stor elbilsoffensiv som fram till 2025 innehåller tolv renodlade elbilar. Nästa år, 2019, får Audi e-tron sällskap av nästa elbil – Audi e-tron Sportback. Även e-tron Sportback är en suvmodell.

"I nästan alla marknadssegment kommer det att finnas modeller som drivs av en kombination av elmotorer och förbränningsmotorer och som kan laddas vid ett eluttag," berättar Audis utvecklingschef Peter Mertens.

Audi har tagit fram fyra elektriska plattformar, eller bygglådor, för att täcka upp behovet av elbilar i alla relevanta segment. Från kompaktmodeller till storbilsklassen. Tillsammans med övriga i VW Group har Audi tillgång till MEB-plattformen, där man kan bygga elbilar från A-segmentet och uppåt.

Senare i höst ska Audi premiärvisa konceptbilen Audi e-tron GT, en sportcoupé som delar teknik med Porsche. Tillsammans med Porsche har Audi utvecklat projektet Premium Platform Electric, en bygglåda som anpassats till modeller från B- till D-segmenten (inklusive suvmodeller).

Leveranserna av nya Audi e-tron ska inledas i Sverige under våren 2019, svenska priset startar vid 885.000 kronor. Audi e-tron byggs i Bryssel-fabriken, där man även monterar batteripaketet.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Audi e-tron är en elbil som jag kan tänka mig att köpa!
Ja
86
30
Nej