Nya siffror: Många laddhybrider laddas aldrig

Förarna bryr sig inte ens om att packa upp laddsladden.

Annons
Annons

Att välja en laddhybrid kan vara ett smart sätt att kapa kostnaden för tjänstebilen. Förmånsvärdet blir ofta lägre och bränslekostnaden kan bli betydligt lägre än för en vanlig bensin- eller dieselbil.

Men det kräver förstås att bilen faktiskt laddas som den ska.

En undersökning som Volkswagen gjorde för några år sedan pekade på att många svenska laddhybridbilister faktiskt laddar sin bil – men det är alltså ingen vetenskaplig studie.

En ny undersökning från England ger ett mycket mer deprimerande svar: många laddhybrider laddas inte alls, och då har laddhybridtekniken i bilen naturligtvis ingen fördel över huvud taget.

De nya siffrorna kommer från företaget Miles Consultancy som analyserar körvanor och förbrukningssiffror i vagnparker där tjänstebilisterna har en laddhybrid. Totalt finns 1.500 bilar i den här undersökningen som gjordes på uppdrag av BBC.

Laddhybriderna i vagnparken har en förbrukning på hela 7 l/100 km. Det är i så fall enormt mycket mer än laddhybrider ska dra enligt körcykelnormen. Där brukar många laddhybrider ligga på 1–2 l/100 km.

Hur mycket laddhybriden drar beror till väldigt stor del på hur mycket den laddas, så de här siffrorna tyder på att många laddhybrider inte laddas alls.

Enligt Miles Consultancy är det så illa att många tjänstebilister inte ens hade packat upp laddsladden, utan bara låtit den ligga i bagageutrymmet. Ingen bra lösning när många laddhybridbilister får ta emot stora subventioner för sitt bilval.

Annons
Annons
Rulla till toppen