Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik

Om två år ska Audis tredje elbil bli verklighet. 590 hk och 800V-teknik låter välbekant. Är det lånat från Porsche Taycan?

Annons
Annons

I Los Angeles är det premiär för Audi e-tron GT Concept, vilket om två år ska bli märkets tredje elbil efter Audi e-tron och Audi e-tron Sportback. Den nya GT-vagnen är en stor pjäs med en längd på 496 centimeter, bredden 196 centimeter och höjden 138 centimeter. Axelavståndet är 290 centimeter.

Fyrhjulsdrift, quattro, är givetvis standard på Audi e-tron GT Concept och den sammanlagda effekten från de två elmotorerna anges till 590 hk. Batteripaketet är på 90 kWh och det ska ge en räckvidd på över 400 kilometer enligt WLTP-standarden.

Elkraften räcker till en 0–100 tid på cirka 3,5 sekunder, 200 km/h når man efter tolv sekunder och toppfarten är begränsad till 240 km/h. Ett speciellt kylsystem säkerställer att de siffrorna kan upprepas gång på gång, utan att värmeutvecklingen tvingar ner toppeffekten.

Audi e-tron GT Concept använder ett batterissystem med 800 volt, vilket förkortar laddtiden. Att gå från urladdat till 80 procent batterikapacitet ska inte ta mer än 20 minuter med en DC-snabbladdare. Då har Audi e-tron GT laddats med en räckvidd på mer än 320 kilometer. Det ska även gå att använda en trådlös induktionsladdning med laddplatta i marken.

Om det är någon som tycker att siffror och prestanda verkar välbekant, så delar Porsche och Audi utvecklingsresurser för att ta fram nya elbilsmodeller. En kommande Cayenne elsuv från Porsche lånar teknik från Audi e-tron, precis som Audi e-tron GT har tydliga släktdrag med Porsche Taycon. Audis målsättning är att man till 2025 ska ha lanserat tolv helt eldrivna modeller.

Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Bakparti och front är unik för Audi e-tron GT, men i övrigt verkar det mesta av karossen vara identisk med den seriemässiga Porsche Taycan.
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Premiär: Audi e-tron GT – med Audi-DNA och Porsche-teknik
Annons
Annons
Rulla till toppen