Det var mycket snack om General Motors nya elbil Chevrolet Bolt för några år sedan. Rimlig prislapp och lång räckvidd skulle locka många köpare – bilen klarar 42 mil enligt den nya och hårdare WLTP-körcykeln.
I Europa döptes den till Opel Ampera-e, men efter Opels skilsmässa från GM var framtiden för Ampera-e länge oklar. Opels nya ägare Peugeot/Citroën hade egna elbilsplaner där Ampera-e inte nödvändigtvis passade in, och dessutom var Opel tvingade att betala GM för eventuell Ampera-e-produktion.
Nu kommer beskedet att Opel kör igång försäljningen av Ampera-e i Norge. Planen är att sälja 1.500 till 2.000 bilar årligen och intresserade köpare kan skriva kontrakt redan nu. Bilarna ska levereras i år med början i september.
Eftersom den ”nya” Ampera-e-modellen som börjar säljas nu har uppgraderats med mer utrustning har även priset ökat, från 360.000 norska kronor till 408.000. Det återstår att se hur bra modellen kommer sälja – sedan den var aktuell senast har flera nya utmanare dykt upp i elbilsklassen, framför allt Kia e-Niro och Hyundai Kona Electric.
Hur framtiden för Opel Ampera-e ser ut i Sverige är oklart – modellen fick aldrig någon försäljningsstart här.