Bilannonsernas usla resultat: 388 bilar – men bara 5 eldrivna

Vår genomgång avslöjar sju bilmärken som har laddbilar att sälja – men som ändå hellre gör reklam för bensin- och dieselbilar.

Det är fortfarande en ganska liten del av Sveriges bilförsäljning som utgörs av elbilar och laddhybrider. Så ser det också ut bland bilannonserna i Dagens Nyheter, visar en genomgång som Recharge gjort.

Vi har granskat totalt 388 bilannonser i DN:s e-tidning från de tre senaste veckorna. Vi har räknat ihop hur många bilmodeller som visades upp i annonserna och angett om de finns med förbränningsmotor, med gasdrift, som elbil eller som laddhybrid. Anledningen att just DN valdes ut är att den är Sveriges största morgontidning, och anledningen att vi inte tog med annonserna i auto motor & sport är att de mer sällan marknadsför en konkret modell och motor. (Men vi är förstås öppna för att göra en sådan undersökning också.)

Resultatet är nedslående. Hela tre av fyra bilmodeller som visas är bensindrivna och en av fem har dieselmotor. Det ger en total andel förbränningsbilar på 91 procent – nio av tio av bilmodellerna som visas i annonserna har alltså förbränningsmotor utan hybridhjälp.

Elbilarna stod för bara en enstaka procent av de visade annonsbilarna. Laddhybriderna står för sju procent. Av de totalt 388 visade annonsbilarna fanns heller inte en enda gasmodell, trots att de kan vara riktigt klimatsmarta.



Sex märken på "skämslistan"

Bilmärken som inte har någon laddbil att erbjuda kan förstås inte heller marknadsföra någon laddbil. Men även om vi bara tar ut bilmärken som faktiskt har elbilar eller laddhybrider att sälja finns hela sex bilmärken som över huvud taget inte marknadsför en enda elbil eller laddhybrid. Det är Land Rover, Mercedes, Mini, Nissan, Volkswagen och Volvo.

I Mitsubishis annonser var hela 62 procent av bilarna laddhybrider vilket är bäst i vår genomgång. Därefter följer Renault med 40 procent elbilar och Audi med 22 procent elbilar.

Det är förstås inte orimligt att bilfirmorna och tillverkarna annonserar modeller som finns att köpa – och som vi vet är det just nu stor brist på laddbilar med långa väntetider. Men bilannonserna i DN når ut till enormt många läsare, och många av dem är inte insatta alls i bilvärlden och vilket utbud som finns. Med utgångspunkt enbart i annonserna är det lätt att tro att det knappt finns några laddbilar att köpa.


Bilmärken som har laddbilar i sortimentet – men inte gör reklam för dem i DN

Kia
Land Rover
Mercedes
Mini
Nissan
Volkswagen
Volvo

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker absolut biltillverkarna måste bli bättre på att marknadsföra laddbilar.
Ja
88
25
Nej