Fiat/Chrysler betalar miljardbelopp – för att åka snålskjuts på Tesla

Omkörda av nästan alla konkurrenter – nu kommer räddningen för att klara sig undan utsläppsböter.

Fiat/Chrysler betalar miljardbelopp – för att åka snålskjuts på Tesla
Jeep är en del av Fiat/Chrysler-koncernen som knappast bidrar till att sänka utsläppssnittet. Inte heller Fiat eller Alfa Romeo har haft någon elektrifieringsstrategi.

Få biltillverkare är så illa ute när det gäller EU:s kommande utsläppsregler som Fiat/Chrysler. Koncernen har knappt satsat något alls på laddbilar och det kommer straffa sig hårt när EU skärper utsläppsreglerna för biltillverkarna.

Men nu kan en lösning vara i sikte, enligt uppgifter till Financial Times. Fiat/Chrysler ska enligt uppgifterna betala miljardbelopp för att skapa en så kallad "avgaspool", vilket innebär att Teslas bilar kan räknas in i Fiat/Chryslers och därmed sänka den genomsnittliga utsläppssiffran. Därmed kommer koncernen undan EU:s utsläppsböter som kunde ha hamnat på mellan 7 och 20 miljarder kronor, enligt vissa analytiker.

Eftersom Teslas bilar räknas som lokalt utsläppsfria drar de ned snittet ordentligt för Fiat/Chrysler.

EU:s nya krav är att nya personbilar inte får släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt från och med 2020. Fiat/Chrysler var förra året en bra bit från målet med 123 gram per kilometer.

Fiat/Chrysler ligger långt bakom de flesta konkurrenter när det gäller elektrifiering. Den tidigare koncernchefen Sergio Marchionne var rabiat motståndare till elbilar och även om det till exempel finns laddhybridversioner av vissa modeller, och fler laddmodeller är på gång, ligger de flesta utmanare betydligt bättre till.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här tycker jag är en bra plan som gynnar båda parterna.
Ja
51
178
Nej