Drömbeskedet för svenska uppstickaren värt halv miljard: ”Ett genombrott”

Ska sälja bränslecellsteknik tillsammans med tyska jätten Bosch.

Annons
Annons

Svenska företaget Powercell, som utvecklar bränslecellsteknik för vätgasbilar, ska göra det tillsammans med tyska jätten Bosch i fortsättningen.

Det stod klart under måndagen när det nya samarbetet blev officiellt.

Bosch får rätt att bygga och sälja Powercells bränslecellsstack S3 för bilar, lastbilar och bussar. För ensamrätten betalar Bosch 530 miljoner kronor plus en avgift per såld enhet.

Bränslecellstekniken är kontroversiell och rör upp känslorna hos många som är insatta i elbilsteknik. Förespråkarna hävdar att bränslecellsbilar går snabbare att tanka än att ladda ett batteri och att räckvidden kan bli längre. Till motståndarna hör bland andra Elon Musk som istället hävdar att det är en ineffektiv teknik jämfört med att bara använda ett batteri.

Powercell skulle tidigare utveckla bränslecellsteknik till lastbilstillverkaren Nikola, men det samarbetet är avslutat.

”Genom att samarbeta med Bosch kan vi nå ett kommersiellt genombrott i bilindustrin som skulle vara väldigt svårt för oss att uppnå på egen hand”, säger Powercells vd Per Wassén.

Annons
Annons
Rulla till toppen