Forskare: Elsparkcyklar ger större utsläpp än dieselbuss

Ställ elsparkcykeln och ta stadsbussen istället – det ger lägre utsläpp. Miljöpåverkan från hyrföretagens elsparkcyklar blir stor, inte minst på grund av kort livslängd.

Annons
Annons

Att hyra en elsparkcykel, eller elscooter som de också kallas, har blivit populärt i många städer. Hyrföretagen beskriver ofta elsparkcykeln som ”miljövänlig” men det är en sanning med modifikation, anser amerikanska forskare.

Det är en grupp forskare vid North Carolina State University, USA, som publicerat en rapport där de analyserar miljöpåverkan från hyrda elsparkcyklar som används av företaget Bird, i USA. Forskarna gjorde en livscykelanalys, från tillverkning och användning fram till att elsparkcykeln skrotas.

Själva laddningen av elsparkcykeln utgör en mycket liten del av miljöpåverkan, under 5 procent, även med amerikansk elproduktion. Betydligt värre är det med hanteringen och framför allt tillverkningen.

Hyrda elsparkcyklar parkeras runt om i stadsmiljön och samlas upp dagligen av skåpbilar, som sedan placerar ut dem igen efter laddningen. Den här hanteringen utgör 43 procent av miljöpåverkan.

Den största miljöpåverkan, cirka 50 procent, sker vid tillverkningen av elscootern. Flertalet hyrda elsparkcyklar lever ett rätt hårt liv och får oftast en kort livslängd innan de kasseras.

Därför vore mycket vunnet, hävdar de amerikanska forskarna, om elsparkcyklarna underhålls och repareras istället för att skrotas. Om livslängden kunde förlängas från några månader till två år skulle den totala miljöpåverkan minska med 30 procent.

Sett till transporterad personsträcka ger därför elsparkcyklarna inga imponerande siffror när det gäller miljöpåverkan. Som jämförelse blir miljöpåverkan betydligt mindre om personen hoppar på en stadsbuss istället (som är relativt välfylld), även om den drivs med en konventionell dieselmotor.

Den typen av elsparkcykel som hyrföretaget Bird använder, Xiamoi M365, ger ett CO2-utsläpp som visserligen ”bara” är hälften av det som en personbil avger. Men betydligt bättre siffror får man från en elcykel eller en konventionell trampcykel, för att inte tala om hur nyttigt det är med en promenad.

Forskarnas slutsats för elsparkcyklarna lyder: ”Påståenden om miljömässiga fördelar med deras användning bör betraktas med skepsis om inte längre produktlivslängder, minskad materialpåverkan och minskade miljöeffekter vid insamling och distribution av elsparkcyklar uppnås.”

 

Källa: Are e-scooters polluters? The environmental impacts of shared dockless electric scooters

 

Annons
Annons
Rulla till toppen