Toyota RAV4 kommer som laddhybrid – och den får dragkrok

Toyota RAV4 kommer som laddhybrid – och den får dragkrok

I flera år har Mitsubishi Outlander varit ensam om att kombinera laddhybridteknik med suv-kaross och hyfsat lågt pris. Det har varit ett riktigt framgångsrecept och bilen har länge legat i topp bland Sveriges populäraste laddbilar.

Nu kan den dock få konkurrens.

Enligt nya uppgifter testar Toyota nu en laddhybridversion av suven RAV4. Flera prototyper med laddkontakt på framskärmen testas just nu och en av dem har siktats med släp, så det står redan klart att modellen får dragkrok – en viktig detalj för svenska köpare.

Toyota var ju tidigt ute med hybridbilar, men när det gäller laddhybrider och helt eldrivna bilar har utbudet varit skralt. En laddhybridversion av Toyota RAV4 skulle mycket väl kunna bli en storsäljare med tanke på hur populär "vanliga" hybrid-RAV4 är.

Tekniskt finns inte så många detaljer om Toyota RAV4 som laddhybrid ännu, men förmodligen kommer den använda samma 2,5-liters fyrcylindriga motor på 178 hästkrafter som i dagens modell. Elmotorerna blir dock starkare och batteriet blir förstås större – Toyota siktar enligt uppgifterna på fem mils elräckvidd.

Toyota har gjort en stor sak i marknadsföringen av att modellerna är "självladdande" och inte behöver pluggas in, så det ska bli intressant att se hur den nya laddmodellen ska presenteras.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kör hellre laddhybrid än en "vanlig" hybrid.
Ja
339
73
Nej