Provrapport: Vi kör uppdaterade Hyundai Ioniq Electric

Vi har tagit oss ned på kontinenten för att provköra uppgraderade Hyundai Ioniq electric – nu med rejält större batteri.

Annons
Annons

Hyundai Ioniq har blivit så gammal att det har blivit dags för ett ansiktslyft. Vår reporter Elias Medelberg har begett sig söderöver för att klämma och känna på den faceliftade koreanen. 

Hej Elias! Var är du och hur har du det?

En bit utanför Amsterdam för tillfället. Vädret är precis sådär lagom fint. Soligt med lite moln och runt 25 grader.

Vad kan du säga om ”nya” Ioniq electric?

En viktig nyhet är att den har ett klart större batteri. Från 28 kWh till 38.3 kWh. Det innebär en ordentlig ökning i räckvidd, 31,1 WLTP-mil. Den förra hade endast 28 mil i NEDC. Starkare har den blivit också – 136 hästar nu mot tidigare 120.

Går det att säga något om vad det svenska priset landar på?

Inga fastslagna svenska priser ännu. Men det kommer att bli en justering uppåt. 

Finns det några andra nyheter som är värda att nämna?

Grillen och framlyktorna som nu är LED är största skillnaderna på utsidan. Invändigt finns en ny 10.25-tums skärm nu tillgänglig men en 7-tums är standard. Dessutom finns det nu en app som man kan koppla till bilen. Några fler grejer finns det, men det spar jag till provkörningstexten i tidningen, eller på sajten för den som är premiummedlem.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen