Byton M-Byte är nya elsuven som lockar med enorm skärm och hyfsad prislapp

Ska börja säljas i Europa – räckvidd på upp till 46 mil.

Byton M-Byte är nya elsuven som lockar med enorm skärm och hyfsad prislapp

I flera år har kinesiska biltillverkare ställt ut nyheter på bilsalongen i Frankfurt, men det är sällan modellerna börjar säljas i Europa. Nu ska det bli ändring.

Kinesiska Byton är ett uppstickarmärke som lanserades så sent som 2017. Bakom företaget finns tidigare chefer på BMW och Nissan och märket ska enbart fokusera på elbilar. Redan nu visas alltså en i princip produktionsklar elsuv upp.

Det handlar om Byton M-Byte, en rymlig familjebil i ungefär samma storleksklass som Audi e-tron. Byton M-Byte har bak- eller fyrhjulsdrift och en effekt på mellan 272 och 408 hästkrafter. 0–100 km/h går på 5,5 eller 7,5 sekunder beroende på version.

Instegsmodellen får ett 72 kWh-batteri med en räckvidd på 36 mil (enligt WLTP-körcykeln) medan toppversionen har 95 kWh och klarar 46 mil. Batteriet ska kunna snabbladdas med 150 kW.

Det är interiören som väcker mest uppmärksamhet och det beror på den enorma bredbildsskärmen som mäter hela 48 tum. Den innefattar både infotainmentsystem och digitala instrument framför föraren. Dessutom får föraren en egen liten skärm inuti ratten och det finns även en mindre skärm mellan de främre stolarna.

I Kina ska försäljningen börja under mitten av 2020. Europeiska köpare får vänta till början av 2021. Några priser är inte officiella men Byton siktar på ett instegspris för den enklaste modellen på 45.000 euro före skatt. Räknar vi om det och lägger på svensk moms hamnar priset på 600.000 kronor före elbilspremien.

Det är i så fall omkring 100.000 kronor billigare än den nya instegsversionen av Audi e-tron som klarar 30 mil på en laddning.

Den här blir jag lite sugen på!
Ja
256
238
Nej