Provkörning: Nya Renault Zoe tar enorma kliv framåt

Premium Vi har provkört den andra generationen av Renaults storsäljande elbil Zoe. Flera förbättringar på många viktiga områden gör att Renault Zoe blir att räkna med även i framtiden.

Provkörning: Nya Renault Zoe tar enorma kliv framåt
Den blå färgen, Celandon Blue, är lika ny som bilen. Den grå färgen, Titanium Grey, hänger med från den gamla Zoe.

Vi har provkört den andra generationen av Renaults storsäljande elbil Zoe. Flera förbättringar på många viktiga områden gör att Renault Zoe blir att räkna med även i framtiden.

Detta ingår i provkörningen:

• Vad är nytt?

• Hur är den att köra?

• Nördfakta.

• Borde jag köpa en?

Vad är nytt?

När den första generationen Renault Zoe lanserades kunde Renault härja ganska fritt i segmentet. Elbilsmarknaden var inte speciellt utbredd och konkurrensen var liten. Idag är läget ett helt annat. I B-segmentet där Zoe spelar poppar det upp nya modeller hela tiden och lanseringen av den nya modellen är om möjligt ännu viktigare än för sju år sedan. 

Därför är nästan allt i nya Renault Zoe nytt, i alla fall det som du som förare möts av dagligen. Interiört har det tagits enorma kliv framåt och Zoe är numera en väldig trevlig bil att befinna sig i. Alla material i beröringsytorna känns påkostade. Baksätet är däremot inte speciellt bekvämt att sitta i för en vuxen person. Lågt tak, kort ryggstöd och trångt för knän och fötter. Minus också för att stolarna fram inte går att justera i höjdled. En guldstjärna dock till Renault som valt att ha 9,3-tumsdisplayen (tillval i instegsversionen, sjutumsdisplay är standard) på instrumentbrädan stående. Det underlättar när man använder navigationen. 

Nya Renault Zoe kommer med två motoralternativ, R110 och R135 där siffran indikerar antalet hästkrafter. Vridmomentet i R135 är 245 Nm och med den motorn är nya Zoe 2,2 sekunder snabbare än sin föregångare mellan 80–120 km/h. Något som är både välkommet och märkbart vid exempelvis omkörningar. 

B-Mode är en annan nyhet som innebär att bilen motorbromsar med påtaglig kraft när föraren släpper gasen. Någon fullständig enpedalskörning är dock inte möjlig eftersom B-Mode inte motorbromsar hela vägen ned till stillastående. Men systemet är fullt funktionellt och underlättar i stadskörning.

Batteriet är större än tidigare och räckvidden längre. Batteriet på 52 kWh räcker till en WLTP-räckvidd på upp till 39,5 mil. En ökning med hela 25 procent mot föregångaren och det gör nya Renault Zoe betydligt mer användbar än förut. En något längre resa kan göras utan att behöva vara krånglig.

Bilen är också kompatibel med appen My Renault. Via den kan man bland annat kontrollera batteri- och laddningsstatus, samt starta eller schemalägga förvärmning av kupén oavsett om bilen står och laddar eller inte. En funktion som praktiskt taget är ett måste för en elbil i dagsläget.

Numera går det att snabbladda Zoe i upp till 50 kW (tillval), vilket underlättar vid längre resor. Batteriet är dock fortfarande luftkylt, vilket brukar innebära problem vid upprepad snabbladdning. Men Renault menar att den extra kostnaden som ett vätskekylt system hade inneburit för kunden inte är ekonomiskt motiverat, eftersom den generiska Zoe-köparen använder sin bil på ett sätt som sällan innebär flera snabbladdningar efter varandra. Säkert sant, men att inte erbjuda snabbare laddning än 50 kW i dagens läge är klandervärt.

Renault gör ett stort nummer av den nya växelväljaren som de kallar för "e-Shifter". Den väljer växlar elektroniskt och det görs enkelt genom att föra spaken framåt eller bakåt. Motståndet i växelväljaren är dock väl lågt och det är påfallande enkelt att av misstag peta i Neutral när man till exempel sträcker sig för att plocka något ur utrymmet precis framför eller för att justera temperaturen på AC:n.

Renaults nya elektroniska växelväljare "e-Shifter" har lågt motstånd och växel kan enkelt bytas av misstag.

Hur är den att köra?

Den nya starkare motorns effekt på 135 hästar och 245 Nm är närapå klippt och skuren för nya Zoe – varken för mycket eller för lite. Accelerationen är direkt utan att vara våldsam och Zoe skjuter på bra hela vägen upp i motorvägsfart. Det märks extra tydligt i det högre fartregistret att Zoe blivit starkare. En omkörning i 90 km/h behöver inte längre göras med hjärtat i halsgropen.

Den nya funktionen B-Mode motorbromsar förtjänstfullt när man släpper gasen, även om det hade varit tacksamt att kunna ställa motorbromsens ingrepp på samma sätt som man kan göra hos många av konkurrenterna. Ibland upplevs regenereringen lite svag och man tvingas kliva på bromsen tidigare än vad som hade krävts hos flera andra elbilar. 

Styrningen är lätt och avslappnad och tillräckligt långsam för att inte bli nervös. Fullt funktionell för att kryssa fram i stadstrafik. Den låga tyngdpunkten som batteriplaceringen medför gör att det faktiskt går att ta i med Zoe även när det svänger lite, trots att bilen långt ifrån kan betecknas som sportig.

Ljudnivån i kupén är förbättrad tack vare mer isolering i dörrar och torpedvägg, något som gör helhetsupplevelsen av Zoe är betydligt mer angenäm. Smolket infinner sig först när man ska ställa in stolen och hitta en bra körställning. Den går nämligen inte att ställa i höjdled, vilket framför allt kan innebära problem för kortare personer som kan uppleva körpositionen som väl låg.

Nördfakta.

Det tyg som återfinns på instrumentbräda, mittkonsol och (om man vill) i sätet är vävt av 100 procent återvunna material. ZEN, som Renault kallar tyget, består till stor del återvunna gamla bilbälten, och man hämtar alltså materialet från skrotade fordon. Det är första gången det görs på detta sätt inom bilindustrin. De återvunna bilbältena räcker dock inte riktigt för hela produktionen och måste kompletteras med plastfibrer från återvunna PET-plastflaskor. 

Borde jag köpa en?

Konkurrensen bland elbilar i B-segmentet har tätnat ordentligt på senare år. Och fler modeller är på ingång, i varierande prisklass. Renault Zoe har tagit sjumilakliv i rätt riktning och kommer vara rätt för dig som är ute efter en smidig stadsbil och designmässigt snärtig elbil. Om du har pengarna vill säga, nästan 400.000 kronor för en stadsbil av det här slaget är för dyrt.