Att köpa en ny bil marknadsförs ofta som bekymmersfritt – och det stämmer för de flesta. Men hela en av fyra nya bilar drabbas av någon form av garantifel och bilen måste tillbaka till verkstaden.
Utvecklingen i bilvärlden går snabbt och det är inte ovanligt att biltillverkarna ibland tar genvägar för att få ut en bil på marknaden snabbt och hänga med i konkurrensen. Det innebär tyvärr att du som bilköpare kan få ta smällen.
I den här granskningen har vi tittat närmare på hur stor andel av bilägarna som drabbats av någon form av garantifel. För snittbilen är siffran 26 procent. Siffrorna kommer från auto motor & sports begagnatdatabas där 50.000 bilägare satt betyg på sina bilar. Vi har valt ut modellår 2009–2019 för den här granskningen.
Kan bero på lång garantitid
Helt felfria är inte ens de bästa bilarna. Tre japanska märken ligger i topp – Lexus, Suzuki och Toyota – där 11, 13 respektive 14 procent av ägarna haft ett garantiärende. Det innebär att även det bästa märket har problem under garantitiden som drabbar en av tio ägare.
Exakt vad det handlar om för garantifel är väldigt olika – för vissa är det bara någon liten plastdetalj som knarrar, för andra är det drivlinan som havererar. De allra flesta är mycket nöjda med sina bilar ändå, och även med hanteringen av garantiärendet.
Att andelen som haft ett garantifel är högt behöver inte innebära att bilen strular mer än andra. Ett exempel på det är Kia och Hyundai som båda ligger hyfsat bra till när det gäller driftsäkerhet, men som ändå ligger dåligt till när det gäller andelen garantiärenden. Anledningen kan vara att båda märkena har långa nybilsgarantier som sträcker sig över fem eller sju år.

Tesla överlägset sämst
Allra sämst i vår undersökning är Tesla där hela 56 procent av ägarna haft ett garantiärende. Hos Tesla har ägarna också problem med att få tid hos en verkstad för att åtgärda felet. Men trots det är ägarna riktigt nöjda med sina bilar och garantifelen tenderar inte att vara särskilt allvarliga – i vissa fall kan de till och med åtgärdas trådlöst med en mjukvaruuppdatering över nätet.
Renault är näst sämst – där har 37 procent av bilägarna haft ett garantiärende. Även Volvo ligger ganska dåligt till. Där har tre av tio ägare tvingats till garantireparation.
Hela listan – märke för märke
Bilmärke | Andel som haft garantiärende (%) |
Lexus | 11 |
Suzuki | 13 |
Toyota | 14 |
Chevrolet | 16 |
Saab | 16 |
Nissan | 18 |
Subaru | 19 |
Fiat | 20 |
Mazda | 20 |
Seat | 20 |
BMW | 21 |
Honda | 21 |
Land Rover | 21 |
Peugeot | 22 |
Ford | 23 |
Jaguar | 24 |
Mini | 24 |
Porsche | 24 |
Audi | 25 |
Mercedes | 25 |
Skoda | 25 |
Citroën | 26 |
Snittbilen | 26 |
Volkswagen | 27 |
Mitsubishi | 28 |
Opel | 29 |
Dacia | 30 |
Volvo | 31 |
Kia | 32 |
Hyundai | 33 |
Alfa Romeo | 35 |
Jeep | 37 |
Renault | 37 |
Tesla | 56 |