Volkswagens elektrifiering påverkas inte av corona

VW fortsätter att satsa hårt på laddhybrider och har snart åtta modeller på marknaden, där den mest intressanta är nykomlingen Tiguan.

Volkswagens elektrifiering påverkas inte av corona

Vi har talat med Kai Philipp, ansvarig för laddhybridutveckling hos VW.

– Trots corona jobbar vi på så mycket vi kan, vi skjuter inte upp något och ska klara våra koldioxidmål.

VW fortsätter att satsa hårt på laddhybrider och har snart åtta modeller på marknaden. Mest intressanta nykomling är Tiguanmodellen. Men vi ser också fram emot Aerton, Aerton Shooting Brake och Touareg.

Hur länge kommer ni att använda de befintliga plattformarna för laddhybrider?

– Vi kommer att bygga på MQB/MLB-plattformarna under minst tio år, så de är långkörare. 

Kai berättar vidare att batteriutvecklingen under de senaste fem åren har gett i princip dubbelt så mycket energi. Passat GTE från 2014 hade 8,8 kWh medan dagens modell har 13 kWh. Jämfört med de rena elbilarna har batterierna i laddhybrider inte lika hög energidensitet, vilket beror både på att dessa batterier behöver vara billigare och att laddhybrider inte behöver lika stora energiuttag momentant. Skulle man ha samma energitäthet i laddhybridbatterierna skulle Passat GTE ha ett batteri på 18 kW.

Batterierna kyls med vätska och man kan använda både luftkonditioneringssystemet eller den vanliga kylvätskan från förbränningsmotorn. VW:s mål är att de flesta ska klara sin dagliga körning med enbart el, snittkunden kör 42 km per dag, och nya Passat har en elräckvidd på 56 km, enligt WLTP.

Kommer ni med en dieselladdhybrid?

– Nej det blir ingen dieselversion, för de mindre bilarna är det vår 1,4 TSI-motor som gäller men till Tuareg blir det en 3,0 TSI.

Kan det bli väntetider på bilar på grund av förseningar av batterier, på grund av corona?

– Nej, vi har våra långsiktiga kontrakt och det ska inte bli några extra förseningar på grund av batteribrist.

Kommer ni att klara koldioxidmålen på trots corona och anser ni att det bör bli lättnader för biltillverkarna eftersom enonomin blir extremt ansträngd?

– Vi har jobbar så hårt som vi kan. VW:s koldioxidmål för 2021 är 99 g/km och det ska vi klara av, delvis med hjälp av laddhybrider. Vi tycker inte att man ska ställa ner målen för sänkt koldioxid på grund av corona.

Många bilköpare skulle gilla en laddhybrid som gick 100 km på en laddning, man skulle rent av se det som den perfekta kompromissen.

– Att vi inte har större batteripaket handlar om en avvägning mellan konsumentnytta och pris. Bilen skulle bli tyngre, batterierna skulle ta mer plats och bilen skulle bli dyrare.

Vad ser du för utveckling för laddhybrider?

– Vi tror på körglädje men kommer även att satsa på snabbare laddning även för laddhybrider.

Kommer Tiguan laddhybrid med fyrhjulsdrift och i det långa Allspaceutförandet?

– Nej just nu är det den korta versionen och enbart framhjulsdrift. Men vi har utvecklingsbilar med elbakaxel för fyrhjulsdrift.

Utvecklingen går mot helelektriska bilar, laddhybrider kan bli något av en parantes i bilhistorien. När kommerproduktionen av laddhybrider att peaka?

– Andelen laddbara bilar blir hela tiden större och det är väldigt svårt att förutspå när andelen laddhybrider från VW blir som störst, men den ligger långt fram, jag skulle tro på 8–10 år.

Tiguan som laddhybrid ser jag fram emot.
Ja
90
86
Nej