Volkswagen Arteon Shooting Brake visar upp sig

I samband med en ansiktslyftning av Arteon introducerar Volkswagen en kombiversion och fler motorvarianter – kraftfullast är R-versionen med 320 hästar och snålast är laddhybriden.

Volkswagen Arteon Shooting Brake visar upp sig
Volkswagen Arteon Shooting Brake R med rejäla utblås och 320 hästar.

Arteon har upplevts för lik Passat och inte som den premiumbil det var tänkt. Därför satsar Volkswagen på att ge inredningen mer premiumkänsla. Det sker bland annat med två klassiska grepp: mer trä och läder. 

Andra förändringar i inredningen är omgjorda luftutsläpp och att luftkonditioneringen styrs med en pekfunktion istället för med rattar och knappar. Ratten görs också om och får pekstyrda funktioner. Digital instrumentering är standard.

Ljudanläggningen har blivit bättre och är utvecklad i samarbete med Harman/Kardon.

Den självkörande funktionen Travel assist travel assist har anpassats mer för Autobahn-körning och fungerar nu upp till 210 km/h.

 

På utsidan är den största förändringen att man inte längre bara kan välja halvkombin Gran Turismo utan även en riktig kombimodell kallad Shooting Brake. Den har en mer sluttande taklinje och bakruta än Passat kombi, men eftersom Arteon är längre så blir lastkapaciteten ändå liknande.

Arteon kan tack vare sin längd lasta objekt som är drygt två meter långa när baksätet är fällt. Shooting Brake klarar att lasta 590 liter med baksätet uppfällt och 1.632 liter nedfällt.

Volkswagen uppger att Shooting Brake ska ge 5 centimeter mer huvudutrymme för baksätespassagerarna än halvkombin.

Ansiktslyfta Arteon har en tvärgående ledlist över hela fronten. I Elegance-utförandet finns även en tvärgående kromlist på spoilern.

Den nya ansiktslyfta versionen känns igen på en tvärgående ledlist som går över hela fronten. Med utrustningspaketet Elegance finns det också en tvärgående kromlist på frontspoilern. Volkswagen tror att nästan alla bilar kommer att säljas med något av de två utrustningspaketen Elegance och R-line.

Laddhybriden kallas Ehybrid och inte GTE.

Arteon blir äntligen laddhybrid. GTE-bilarnas drivlina med 218 hästars systemeffektoch framhjulsdrift tar plats i Arteon-serien. Men modellnamnet blir inte GTE utan Ehybrid. Räckvidden på el anges till 54 km enligt WLTP. Batteriet har en kapacitet på 13 kWh.

Det går också att välja traditionella bensin- och dieselmotorer om man så önskar. Alla motorer är fyrcylindriga. Bensinalternativen börjar med 1,5 liter och 150 hästkrafter. Nästa steg är 2 liter och 190 hästkrafter. Vill man ha fyrhjulsdrift och bensin måste får man minst 280 hästkrafter. 

 

Arteon R med 320 hästkrafter.

Toppmodellen är Arteon R med en 2-liters fyra som ger 320 hästkrafter och har fyrhjulsdrift och en ny funktion för att fördela kraften mellan hjulen på 20 millisekunder. Föregångaren GTR bjöd på 280 hästar. Den som vill nöjesköra kan koppla av antisladdsystemet fullständigt.

Volkswagen uppger att motorn kan ge minst 450 hästar, men de nöjde sig ändå med 320. Utvecklingsteamet har även testat att stoppa en 3-liters sexa i Arteon, men den tunga motorn gav sämre köregenskaper. Till saken här också att Volkswagen jobbar mot en vision om nollutsläpp.

 

Vill man hellre tanka diesel så finns två 2-litersmotorer att välja mellan. Den ena ger 150 hästkrafter och den andra 200 hk. Den senare kan fås ihop med fyrhjulsdrift. 

För att minska utsläppen av kväveoxid har dieselmotorerna dubbla katalysatorer. En som snabbt når hög effektiv och en som är anpassad för högt effektuttag, som snabb motorvägskörning.

Folkafolket har också jobbat för att få ned ljudnivån från dieselmotorn - ett steg i ledet att göra Arteon mer premium.

Fyra motorer på svenska marknaden

På den svenska marknaden kommer fyra motoralternativ att säljas: bensinalternativen TSI 150 hk (framhjulsdriven) och R med 320 hk (fyrhjulsdriven), laddhybriden eHybrid (framhjulsdriven) med systemeffekt på 218 hk och dieselalternativet TDI 200 hk 4MOTION (fyrhjulsdriven). TSI 150, eHybrid och TDI 200 kommer som standard att vara utrustad med designpaketet R-Line.

Säljstarten sker i augusti. Då blir det också klart med de svenska priserna.

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Arteon Shooting Brake R är ju riktigt läcker!
Ja
566
48
Nej