Elektriska brandbilar får drivlina från Volvo

Volvo Penta utvecklar en elektrisk drivlina för lastbilar och samarbetar med österrikiska Roesenbauer om att göra en elektrisk brandbil.

Elektriska brandbilar får drivlina från Volvo

Volvo Penta tillverkar idag främst drivlinor för båtar och industrier, men vill nu bredda sitt utbud. De håller på att utveckla en drivlina för tyngre fordon som kan användas av olika fordonstillverkare.

– Vi är stolta över att bryta ny mark med elektriska drivlinor, säger Paul Jansson, projektchef på Volvo Penta, i ett pressmeddelande.

Tanken med den elektriska brandbilen Concept Fire Truck är att möta framtida efterfrågan på elektrifierad drivning. Brandbilar körs ofta korta sträckor i stadsmiljö. Eldriften är inte bara bra för miljön utan kan även ge snabb acceleration. 

– Volvo Penta och Rosenbauer har arbetat tillsammans för att designa en skräddarsydd lösning som möjliggör att den elektriska brandbilen kan göra sitt jobb ännu säkrare och mer effektivt än vad konventionella fordon gör, och dessutom på ett mer hållbart sätt, säger Dieter Siegel, vd på Rosenbauer International.

I samarbetet ingår även Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar som bistår med teknik och komponenter.

– Samarbetet med Rosenbauer är det första av flera där vi Volvo Penta expanderar till fler områden, säger Björn Ingemanson, styrelseordförande för Volvo Penta.

Brandbilen ska vara klar 2021 och snart ska prototyper testas i Berlin, Amsterdam och Dubai.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bra initiativ av Volvo Penta!
Ja
156
22
Nej