Vi testar: Här är elbilen som är bäst och billigast för långfärd

Premium Vi tar med oss marknadens bästa elbilar på flera teoretiska långresor kors och tvärs genom Sverige, för att ta reda på vilken bil som tar oss till målet snabbast och billigast.

Vi testar: Här är elbilen som är bäst och billigast för långfärd
Foto: Dino Soldin

Storleken på batteriet säger bara en liten del av hur bra långfärdsbil en elbil är. Hög laddkapacitet är oftast ännu viktigare, men även laddnätverket och bilens förbrukning spelar in.

Vi har gått in på www.abetterroutplanner.com som räknar ut restider utifrån olika bilars prestanda, hur vägar och laddinfrastruktur ser ut. Man har även med laddtider utifrån bilister som laddat sina bilar. När det gäller Polestar och Volvo är det antaganden eftersom användardata inte finns.

Stockholm – Göteborg (471 km)

Restiden mellan Stockholm och Göteborg skiljer inte mycket mellan de finare bilarna, men BMW i3 och Renault Zoe straffas hårt av låg laddkapacitet och relativt litet batteri.

Generellt kan man säga att moderna elbilar fungerar väldigt bra på sträckor upp mot 50 mil, vem har inte tid att stanna och fika under en kvart?

Modell Total tid Laddtid Antal laddstopp Snittförbrukning (Wh/10 km) Kostnad (tur och retur)
Audi e-tron 55 5,07 0,25 1 25,4 392:–
BMW i3 120 Ah 6,05 1,08 3 17 695:–
Kia Niro 64 kW 5,18 0,37 1 18 736:–
Polestar 2 4,56 0,14 1 18,9 850:–
Porsche Taycan 4S 5,11 0,29 1 25,8 418:–
Renault Zoe 50 R135 6,18 1,28 2 19,8 890:–
Tesla Model 3 LR 4,56 0,13 1 17,3 208:–
VW ID.3 77 kW 4,58 0,15 1 17,5 715:–
Volvo XC40 R 5,06 0,23 1 21,7 976:–

Stockholm – Malmö (616 km)

60-milaresan mellan Stockholm och Malmö kräver två stopp, vilket kanske kan kännas lite jobbigare, men en halvtimmes laddning kan man säkert leva med.

Modell Total tid Laddtid Antal laddstopp Snittförbrukning (Wh/10 km) Kostnad (tur och retur)
Audi e-tron 55 6,46 0,41 2 25,7 517:–
BMW i3 120 Ah 8,06 1,44 4 17,4 923:–
Kia Niro 64 kW 7,04 0,58 2 18,3 971:–
Polestar 2 6,32 0,26 2 19,2 1.120:–
Porsche Taycan 4S 6,4 0,36 2 26,1 549:–
Renault Zoe 50 R135 8,4 2,2 3 20,2 1.179:–
Tesla Model 3 LR 6,05 0,28 2 17,5 273:–
VW ID.3 77 kW 6,34 0,29 2 17,8 944:–
Volvo XC40 R 6,41 0,36 2 22,1 1.290:–

Kalmar – Åre (984 – 1.067 km)

Kalmar – Åre med cirka 100 mil är en större utmaning och här spelar laddinfrastrukturen också in ganska mycket. Var finns laddarna, hur mycket effekt ger de? Att Tesla Model 3 kommer fram 40 minuter snabbare än Polestar 2, trots att den senare har kortare laddtid beror på vägvalet. Kör man elbil kan man inte alltid köra de kortaste eller ens de snabbaste vägarna.

Modell Total tid Laddtid Antal laddstopp Snittförbrukning (Wh/10 km) Kostnad (tur och retur)
Audi e-tron 55 13,58 1,29 3 21,9 722:–
BMW i3 120 Ah 14,05 2,31 4 13,5 1.175:–
Kia Niro 64 kW 13,49 1,41 3 14,9 1.296:–
Polestar 2 13,22 1,03 2 16,2 1.550:–
Porsche Taycan 4S 14,07 1,38 4 22,3 769:–
Renault Zoe 50 R135 15,22 3,15 4 15,6 1.493:–
Tesla Model 3 LR 12,39 1,04 3 15 420:–
VW ID.3 77 kW 13,1 1,11 3 15,9 1.383:–
Volvo XC40 R 13,45 1,2 3 18,1 1.732:–

Krånglig laddningskalkyl

Priset för laddning är en komplicerad historia som kan variera från laddare till laddare och även vilken bil man har. Polestar och Volvo har inte tillgång till rabatterat pris på Ionity, vilket framförallt Audi och Porsche har, med ett pris på 3,30 och 3,35 per kWh. BMW, Kia och VW har i dagsläget en liten rabatt där, 8,70 mot 9,57 för de som kör en bil som inte är delägare till laddnätverket.

Som Polestarägare får men ett kort hos tjänsten Plugsurfing, vilket förenklar betalningen men saftar till räkningen. Volvoägare får rabatt hos Vattenfall, som dock inte har riktigt snabba laddstationer.

Teslaägaren kan ladda hos Telsas eget nätverk, till en snittkostnad på 2,56. I ekonomikalkylen har vi räknat på bilens elförbrukning gånger antal mil och laddkostnad enkel väg, för hela resan. I verkligheten kommer man förmodligen att ladda hemma till en billig penning innan start, och bara betala dyrt för reseladdningen. Men eftersom man oftast åker fram och tillbaka kommer reseladdningen för hela resan att hamna någonstans i närheten av den siffra vi uppgett. Den som ofta åker långt och måste ladda på vägen har bäst ekonomi och flest snabbladdare att välja med en Tesla – som också kan laddas dyrt hos Ionitys laddare. Polestar och Volvo har i skrivande stund dålig långfärdsekonomi.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Läs också:

 
 
 
 
Det är viktigt att kunna åka långt snabbt och billigt.
Ja
189
28
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.