Trots att Mitsubishi Outlander laddhybrid har sålt bra så har Mitsubishi det tufft ekonomiskt. De beräknas göra en brakförlust på 13 miljarder kronor i år vilket tvingat fram det drastiska beslutet att lämna alla marknader utom Sydostasien.
Enligt branschtidningen Automotive News ska Mitsubishi avrunda sin verksamhet i Europa helt. De modeller som säljs idag kommer att fortsätta säljas tills de ersätts av nya modeller. Några nya generationer av modellerna kommer inte tas in.
Den legendariska terrängbilen Pajero läggs ner helt liksom fabriken där den tillverkas.
Mitsubishi kommer att fortsätta serva och förse de bilar som sålts med reservdelar.
Under det första halvåret 2020 sålde Mitsubishi 1.928 bilar på den svenska marknaden. 86 procent av dessa var Mitsubishi Outlander laddhybrid, vilket gör den till den sextonde mest sålda bilmodellen på marknaden.
Svensk generalagent för Mitsubishi är MMC Bilar Sverige AB. De ingår i SC Motors som tidigare haft agentur för Citroën och Hyundai.
ams tycker till:
Nyktert beslut
Även om det är sorgligt att se ett märke försvinna som givit oss fantastiska rallybilar och kompetenta terrängbilar, så är det rätt beslut. Mitsubishi har fört en allt mer tynande tillvaro på den europeiska marknaden sedan sekelskiftet.
Pickupen L200 har dock uppskattats av många och laddhybriden Outlander har genom förmånliga skatteregler och dålig konkurrens haft några lysande år. Idag står Outlander PHEV för 86 procent av försäljningen.
Idag ökar utbudet av laddhybrider lavinartat och vi kommer snart att få se en explosion av elbilar. Samtidigt har Mitsubishi bara en modell att sätta emot: en ny generation Outlander PHEV.
Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen vet att det inte räcker. Lika bra att ge sig ur striden innan man lider ännu större förluster. Det är ett modigt och nyktert beslut.
Magnus Fröderberg
webbreporter
Vad tycker du om beslutet? Rätt eller fel?