Volvo säljer flest laddhybrider i Europa – men utsläppen ökar

Volvo störst i Europa på laddhybrider – men långt ifrån EU:s utsläppsmål.

Annons
Annons

Statistik från analysföretaget Jato Dynamics visar det går trögt med att nå de utsläppsmål som EU satt upp för bilindustrin i Europa. Enligt EU:s mål ska det genomsnittliga utsläppet för  varje ensklid tillverkare vara 95 gram CO2/km år 2021. Enligt beräkningar kommer den siffran att vara 118,5 gram CO2/km när 2020 summeras. En lång bit kvar till målet på bara ett år, således.

Det är naturligtvis stor skillnad mellan biltillverkarna, och den som gör bäst ifrån sig just nu bland bilmärkena som har förbränningsbilar är Toyota, som låg på ett genomsnittligt utsläpp på 97,5 gram CO2/km under 2019. Faktum är att Toyota sänkt sitt genomsnittliga utsläpp varje år sedan 2015, vilket går emot trenden hos många andra tillverkare.

 

Volvo säljer flest laddhybrider i Europa – men utsläppen ökar

Enligt Jato Dynamics finns det i praktiken tre olika strategier för att sänka utsläppen: Bygga lättare bilar, bygga färre suvar och bygga fler elektrifierade modeller. För Toyotas del är det det sistnämnda tillvägagångsättet som varit lyckosamt. Toyota har nämligen ökat andelen elektrifierade bilar stadigt de senaste åren och under första halvåret 2020 var 63 procent av alla sålda Toyotamodeller elektrifierade.

Volvo säljer flest laddhybrider i Europa – men utsläppen ökar
Andelen elektrifierade bilar av försäljningen för respektive tillverkare under första halvåret 2020.

Volvo säljer flest laddhybrider

Enligt Jato Dynamics definition är en ”EV” antingen en elhybrid, laddhybrid eller elbil. Med det i åtanke kan man via Jato Dynamics statistik snabbt se att det är Volvo som säljer flest laddhybrider i Europa. Alla tillvärkare som ligger högre än Volvo i den statistiken är antigen stora på elbilar eller elhybrider. 

34 procent av Volvos försäljning första halvåret har bestått av laddhybrider. Förhoppningsvis kan detta leda till att Volvo får ned sitt genomsnittliga utsläpp som faktiskt ökat de senaste åren. Volvos genomsnittliga CO2-utsläpp under 2019 var 132,1 g/km, och det förklaras av att Volvo säljer så många suvar.

Jato Dynamics klumpar ihop Volvo i en premiumgrupp tillsammans med BMW, Audi och Mercedes. Och av dessa fyra var det bara Mercedes som hade ett högre genomsnittligt utsläpp än Volvo med 141,9 gram CO2/km. Audi och BMW hade under 2019 ett utsläpp på 129,5 respektive 128,2 gram CO2/km. Alla alltså ganska långt ifrån utsläppsmålet för 2021 på 95 gram CO2/km.

Volvo säljer flest laddhybrider i Europa – men utsläppen ökar
 
Annons
Annons
Rulla till toppen