Volvo Cars syskonföretag Cevt säger upp personal – ”byter inriktning”

Volvo Cars syskonföretag Cevt säger upp personal – ”byter inriktning”
Cevt:s vd Mats Fägerhag förklarar CMA-plattformen under premiären av Lynk & Co i oktober 2016.

Företaget Cevt, baserat i Göteborg men ägt av Geely, som bland annat varit med i utvecklingen av CMA-plattformen, varslar 180 anställda för att företaget ska "byta riktning", rapporterar Göteborgs Posten.

– Vi utvecklar fordon för framtidens transporter och delvis behövs nu annan kompetens, säger Cevts vd Mats Fägerhag till Göteborgs Posten.

Cevt ska alltså byta inriktning och gå från hårdvaruutveckling exempelvis i utvecklingen av CMA-plattformen, till mjukvaruutveckling. Det är på grund av detta man måste dra ner på personal.

I och med att vi byter inriktning så uppstår en övertalighet. Varslet på 180 tjänster är ett tak, nu inleds MBL-förhandlingar med facket, säger Mats Fägerhag.

 


Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Början på slutet för high-tech-Göteborg?

Geely kom in som en räddande ängel till Volvo och de senaste åren har varit en fantastisk framgångssaga. Inte minst sett ur ett svenskt perspektiv där massvis med nya jobb skapats i Göteborgsregionen.

 

 

 

Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport.

Men nu undrar jag om toppen har nåtts, om det kommer att gå nerför från och med nu.

Tecken tyder på det.

180 personer varslas nu från Cevt i Göteborg, teknikutvecklingsföretaget som är en brygga mellan Volvo och Geely. Argumentet är att elbilsutvecklingen behöver en annan typ av kompetens.

Jag har ett antal frågor till denna åtgärd:

• Finns inte denna kompetens i Sverige?

• Varför dras utvecklingen av infotainment, uppkoppling, säkerhetselektronik och chassi ner i Sverige?

• Ska all ny hårdvara utvecklas i Kina?

• Varför lämnar flera leverantörer Göteborg och öppnar upp kontor och tillverkning i Kina?

Svaret på dessa frågor är förmodligen detta: Kina-Geely vill ta kontroll över all utveckling. Högutbildade ingenjörer finns i stor mängd i Kina och lönerna kan pressas hårdare i Kina än i Sverige. De regioner i Kina som investerat tungt i byggande av Volvofabriker vill givetvis ha utdelning i så många jobb som möjligt och den verkliga fjädern i hatten är att göra all teknisk utveckling i Kina. Målet för den kinesiska staten är givetvis att bli en stormakt inom bilindustrin – och då inte bara när det gäller tillverkning. Det är helt naturligt och jag hade gjort samma sak om jag varit i deras sits.

Någonstans finns det en tipp-punkt där Geely i Kina inte längre ser en fördel med att ha många ingenjörer anställd i Sverige, och den är när man klarar av utvecklingen lika bra i Kina. Jag har hört att det har byggts en replika på Volvos testanläggning i Hällered – i Kina. På så vis kan man repetera tester gjorda i Sverige och ta full kontroll över allt utvecklingsarbete. Man kan verifiera resultat långt bakåt och göra Hällered… 

Jag hoppas givetvis att jag har fel och att svenska ingenjörer fortsatt kan konkurrera framgångsrikt och att Göteborgsregionen framöver är ett centrum för automobil utveckling. 

Har du åsikter och funderingar kring detta – mejla gärna mig. 

alrik@automotorsport.se

 

 
Jag håller med dig, Alrik!
Ja
159
14
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.