Att Fords kommande elbil heter just Mustang Mach-E har visat sig vara något av en vattendelare. Vissa tycker att det är ett helgerån medan andra tycker att det är genialiskt av Ford att använda det renommé som Mustang-varumärket har, för att ge sin elbil en ordentlig skjuts.
Oavsett var man står i frågan så är Ford Mustang Mach-E ett faktum och idag presenteras värstingversionen av den – Mach-E GT. Denna top of the range-modell gör 0–100 km/h på 3,7 sekunder tack vare en effekt på 465, 850 Nm och fyrhjulsdrift.
Om man lägger rabarber på en Mustang Mach-E ingår 5 års fri tillgång till FordPass Charging Network, samt ett års fri tillgång till Ioniyts snabbladdningnätverk.
– Nya Mustang Mach-E GT visar helelektrisk prestanda på riktigt. Men en bra prestanda betyder ingenting om du inte vågar använda den. Våra laddningsalternativ gör att Mustang Mach-E-kunder kan njuta av den elektrifierade Mustang-upplevelsen med vetskapen att de kan ladda snabbt och enkelt i hela Europa, säger Stuart Rowley, Europachef på Ford.
Det kommer att synas på utsidan att du kör en Mach-E GT, bland annat på 20-tums-fälgar och rödlackerade bromsok. Dessutom kommer några GT-unika exteriörfärger att erbjudas.
Smolket i bägaren är att vi får vänta ett drygt år på Mach-E GT, som kommer i slutet av 2021. Inom kort ska Ford dessutom offentliggöra de svenska priserna för vissa Mustang Mach-E-modeller. Det svenska priset på GT-versionen kommer dock att dröja något.