Audi e-tron GT är nära släkt med Porsche Taycan. RS-versionen av e-tron GT har betydligt mer effekt än Porsche Taycan 4S och är nästan i nivå med Taycan Turbo.
Med 646 hästar (overboost) och 830 Nm klarar RS e-tron GT att ta bilen från 0 till 100 km/h under 3,5 sekunder. Kvartsmilen går på 11,19 sekunder.
På den främre hjulaxeln sitter en elmotor på 238 hk. På bakaxeln finns en tvåväxlad elmotor med 455 hk. De ger en kontinuerlig systemeffekt på 598 hk och 646 hk under kortare perioder vid overboost.
Toppfarten är satt till 250 km/h. För att effektivt få stopp på framfarten har RS-modellen keramiska bromsar.
Batterierna är platta och monterade i golvet, så kallad skateboard-design. Det ger en lägre tyngpunkt än vad Audi R8 har. Kapaciteten är 83,7 kW netto. Maxladdning är 270 kW.
För att ytterligare förbättra köregenskaperna har bilen bakhjulsstyrning och diffbroms både fram och bak som fördelar kraften mellan hjulparen.
Aktiv luftfjädring med trippla luftkammare uppges ge bra väghållning vid hård körning och god komfort i vardagen.
RS e-tron GT går att välja med 19, 20 och 21 tums hjul. 20-tummarna ger lägst elförbrukning.
I början av nästa kommer alla detaljer om Audi e-tron GT.