Vi avslöjar: Så mycket drar laddhybriderna i verkligheten

Förbrukningssiffror brukar vara glädjesiffror, och laddhybrider är i särklass värst. Så här hög är den verkliga förbrukningen för de vanligaste laddhybriderna.

Vi avslöjar: Så mycket drar laddhybriderna i verkligheten

Den europeiska miljöorganisationen Transport & Environment (T&E) använder starka ord om laddhybrider efter att ha genomfört omfattande förbrukningstester:

"Laddhybrider är fejk-elbilar byggda för att ge bra resultat i laboratorium och ge låg skatt. De är inte byggda för verklig körning".

T&E uppmanar därför EU och unionens olika regeringar att sluta subventionera laddhybrider.

Vi kommer fram till liknande resultat när vi tar del av alla värden i får omfattande begagnatdatabas där över 55.000 olika bilar betygsatts av sina ägare.

Skillnaden mellan officiella förbrukningen och den verkliga förbrukningen som ägarna uppger är stor, väldigt mycket större än hur det brukar skilja. 

Det finns ett stort problem med att mäta förbrukning hos laddhybriderna. Resultatet är mycket beroende på körmönster. För den som mest kör korta sträckor räcker den elektriska räckvidden till för en hel del av körningen, men för den som kör längre sträckor blir effekten inte alls lika stor.

I och med att vi har betyg från många olika ägare så får vi en god bild över den typiska förbrukningen som blir relevant att jämföra mot de officiella uppgifterna. Vi ser att laddhybrid-tekniken bidrar till sänkt förbrukning, men den är inte alla lika låg som officiellt anges.

De stora skillnaderna mellan verklig och uppgiven förbrukning gör att man måste fråga sig om laddhybrider verkligen ska slippa betala fordonsskatt. Skatten ska premiera låga koldioxidutsläpp, men om de officiella siffrorna är långt ifrån verkligheten kan det bli både fel och orättvisst.

Den laddhybrid som ligger närmast den officiellt uppgivna förbrukningen är Kia Niro. Vi tror att detta beror på två saker: Dels att bilen är mindre, men framförallt för att ägarna köper bilen för att vara vänligare mot miljön och i mindre utsträckning för att få lågt förmånsvärde. Med andra ord är ägarna mer motiverade att hålla nere förbrukningen.

För att ge en uppfattning om hur andra biltyper skiljer i verklig och officiellt förbrukning har vi tagit med dieseldriven Volvo XC60 och elbilen Tesla model 3.

Här kan du sätta betyg på din bil

Så här mycket skiljer det

Bilmodell 

Ägarförbrukning l/100 km

Officiell förbrukning l/100 km

Differens

BMW 330e

5,0

1,8

+ 178 %

BMW 530e

5,7 

1,9

+ 100 % 

Kia Niro

2,5

1,3

+ 92 %

Mercedes E300e

7,3

1,8

+ 305 %

Mercedes E300de

5,6

1,8

+ 211 %

Passat GTE

4,1

1,4

+ 193 %

Volvo V60 T6

4,7

2,1

+ 124 %

Volvo XC60 T8

5,5

2,1

+ 162 %

Volvo XC90 T8

6,4

3,0

+ 113 %

Porsche Panamera
E-Hybrid 

7,9 

2,2

+ 259 % 

Jämförelsebilar

 

 

 

Volvo XC60 D4 

7,0

6,5

+ 8 %

Tesla Model 3

18,1 kWh

14,9 kWh

+ 21 %

Laddhybriderna borde ha högre fordonsskatt!
Ja
269
146
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.