ams elblisrace 2021

Långresa med elbil på vintern, går det? Vi har idag på morgonen släppt iväg sju bilar och sju förare på en 75 mil lång resa runt Vättern.

ams elblisrace 2021

I arla morgonstund är det dags att lämna redaktionens varma och trygga garage med fulladdade batterier. Ute är de is och kallt, frågan är vem som måste ladda först.

Sju elbilar runt Vättern, Hjälmaren och Mälaren – på en dag. Vilken bil gör det snabbast och smidigast? Jaktstart gäller och här nedan finns rapporter från alla bilar – med lite olika upplevelser.

En fullständig rapport om vilken bil som vann, vilken som laddade snabbast, och villken bil som hade lägst förbrukning kommer här på sajten inom kort, likväl som i ams nummer 4/2021. Dessutom blir det en film på Youtube. Håll till godo! 

Audi e-tron Sportback (John Erikssson)
Kl. 10.15

"Är nu strax norr om Norrköping. Det är svinhalt på E4! Jag märkte det när jag passerat en olycka väldigt långsamt. Då märkte jag även att e-tron är bakhjulsdriven när man kör försiktigt, så det är inte quattro hela tiden. Men jag har lägre förbrukning väntat. Jag tror jag chansar på att inte ladda vid Mantorp utan åka direkt till Gränna. Nuvarande snitt är 24,4 kWh/100 km."

John Argelander är för en gångs lämnat sin chefsstol på redaktionen. Han har länge sett fram emot att resa till Mantorp i en Kia e-Niro och njuter till fullo av färden.

Kia e-Niro (John Argelander)
Kl. 10.15

"Jag har precis passerat Mantorp, där jag laddade i en kvart. Gick från 32 till 46 procent på batteriet. Jag snittar nu 21,0 kWh/100 km. Bilen går fint, det är varmt och härligt i kupén. Visst märks det att det är halt, men nu är det barmark."

Patrik känner sig både laddad och uppvärmd i sin Porsche.

Porsche Taycan 4S (Patrik Lundin)
Kl. 10.20

"Jag är en kvart söder om Nyköping och det är ganska snömoddigt här. Navigationen strulade i början då den var offline, men det har löst sig. Det är tur att man hittar på E4 … Bilen snittar 25,4 kWh/100 km, det är -3 grader ute men varmt och gott i bilen."

Samling vid elpumpen i Mariestad.

Renault Zoe (Alrik Söderlind)
Kl 10.25

"Jag står och försöker ladda i Mjölby. Vi har prövat två laddare men ingen fungerar så det är lite kaos. Navigationen har låst sig också. Och nu har kabeln fastnat så jag kommer inte här ifrån. Gah, jag får ringa tillbaka! Snittförbrukningen är 26,8 kWh/100 km."

Alriks räckviddsångest blir inte bättre av laddpaniken som uppstår när alla laddare låst sig.

Tesla Model 3 (Mikael Johnsson)
Kl 10.25

"Jag passerade nyss Nyköping, och jag har inte märkt att det är halt. Men jag är på min vakt. Mitt problem är värmen, det är bara 11 grader i kupén trots 25 grader på klimatanläggningen. Jag snittar 16,6 kWh/100 km, det är ju bra. Men jag vill få värme!"

Volkswagen ID.3 (Elias Medelberg)
Kl 10.30

"Är exakt 7,5 km från Mantorp där jag ska ladda. Bilen går bra, jag ska nog klara mig på tre laddningar, just nu är snittet 20,8 kWh/100 km. Värmen fungerar och jag är nöjd."

Wiggo och Elias hann i kapp varandra i Mantorp.

Volvo XC40 Recharge (Wiggo Björck)
Kl 10.35

"Jag står och laddar i Mantorp. Färddator och navigation har varit korrekt och vi kom fram med 21 procent i batteriet, precis som utlovat. Jag har snittat 25,9 kWh/100 km. Bilen går hur tryggt som helst."

Wiggo Björck fyller på med elektroner i Tidaholm.

Ladda eller köra vidar? Det är frågan ...

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.