Regeringen överväger storsatsning på vätgas – kan bil en klimaträddare

Ska satsningen bli verklighet måste vindkraften byggas ut rejält.

Vätgas är glödhett runt om i Europa. Så sent som i somras offentliggjorde EU en vätgassatsning på hisnande 4.300 miljarder kronor. Också Sverige kan komma att satsa stort på vätgas, rapporterar SVT Nyheter.

Enligt den vätgasstrategi Regeringen fick levererad till sig igår av det egna organet Fossilfritt Sverige finns det en hel del utmaningar. Framför allt måste man förmå de stora industrierna i landet att ersätta sitt behov av fossila gaser med fossilfri vätgas.

Men också transportsektorn kan på sikt bli en storkonsument av vätgas. Eftersom batteridrift inte är optimalt för tunga, långväga transporter ses vätgas framförallt som ett viktigt framtidsbränsle för dessa. Mercedes har en sådan lastbil på gång, precis som både Volvo Trucks och Scania. Även i personbilar är det ett möjligt alternativ till fossila bränslen – något framförallt Toyota och Hyundai satsar på sedan tidigare.

Att vätgas nu har seglat upp som en räddare av klimatet beror på att priser för fossilfri vätgas har sjunkit ordentligt de senaste åren i takt med att el från sol- och vindkraft också blivit billigare. Det finns dock ett problem i att fossilt framställd vätgas blir hälften så dyr.

Om vi i Sverige själva ska framställa vätgas för att täcka vårt inhemska behov, behövs en utbyggnad av framför allt vindkraften. Fossilfritt Sverige bedömer att dagens produktion på 55 TWh måste dubbleras på 20 år för att kunna tillgodose vätgasstrategin.

Jag tror på vätgas!
Ja
171
54
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.