Hur mycket påverkar väder och vind, i synnerhet temperatur, en elbils räckvidd? Den frågan är det många som ställer sig och så också den Norska elbilsföreningen som också ämnar ta reda på svaret. I årets test deltar fem elbilar i olika pris- och storleksklass – från Citroen e-C4 till Porsche Taycan 4S.
Testet pågår över flera dagar och snittförbrukningen redovisas för varje dag. Detta visar tydligt att förbrukningen kan variera påtagligt beroende yttre förhållanden. Under den första dagen hade exempelvis Polestar 2 en förbrukning på 27,1 kWh/100 km, och den fjärde dagen 22,6 kWh/100 km.
Snålast hittills är Volkswagen ID.3 som ligger stadigt runt 2 kWh/100 km. Det är också noterbart att suven BMW iX3 är snålare än Polestar 2 i denna förbrukningsmätning.
Något formellt räckviddstest är ännu inte genomfört, men en realistisk räckvidd går ändå att räkna ut baserat på den genomsnittliga förbrukningen. Det man kan se i en sådan uträkning är bilarna tappar mellan 46 och 33 procent av den uppgivna räckvidden (enligt WLTP).
Sämst i den kontexten är Citroen e-C4 som endast har en beräknad räckvidd, baserat på dessa förbrukningssiffror, på omkring 20 mil. Långt ifrån de 35 mil som WLTP visar.
Beräknad räckvidd baserad på förbrukningen i testet
Modell: | WLTP-räckvidd: | Beräknad räckvidd: |
Citroen e-C4 | 35 mil | 19 mil |
VW ID.3 | 42 mil | 26,5 mil |
Polestar 2 | 47 mil | 30 mil |
BMW iX3 | 45,3 mil | 30 mil |
Porsche Taycan 4S | 46,3 mil | 31 mil |
Källa: Norska Elbilsföreningen