Helomvändningen: Fisker ger upp tanken på ”nyskapande batterier”

Solid State-batterierna skulle ge 80 mils räckvidd och kunna laddas på några minuter.

Annons
Annons

Solid State-batterier, det vill säga batterier med en fast elektrolyt, har det talats om länge. När den tekniken väl är på plats väntas det bli en typ av paradigmskifte för elbilismen.

Den tekniken kommer att innebära högre energidensitet, mindre och lättare batterier och dessutom kommer avsaknaden av miljö- och brandfarlig elektrolyt att göra batterierna säkrare.

Mannen bakom Fisker, Henrik Fisker, har talat vitt och brett om hur batteritekniken i märkets kommande elbilar ska ha en banbrytande batteriteknik, och har angett siffror som 80 mils räckvidd och snabbladdning på bara en minut. 

I en intervju med The Verge tvingas dock Henrik Fisker att pudla. Tekniken är helt enkelt inte klar.

– Vi har spenderat flera år med att studera och utveckla solid state-batterier. Tekniken är sådan att det känns om att den är till 90 procent färdig, att du nästan har nått vägs ände. Sedan inser du att de sista 10 procenten är svårare än de första 90, säger Henrik Fisker.

I dagsläget har Fisker ingen bil i produktion. Däremot kan du reservera en Fisker Ocean. En eldriven suv i ungefär samma storleksklass som Volvo XC40 Recharge och Tesla Model Y. Den kostar från 37.499 dollar ex moms och ska börja levereras nästa år.

Fiskers första bil, Fisker Karma, var en laddhybrid med hygglig prestanda. Den finns inte kvar längre, men det gör Karma Revero, en bil som i praktiken är en Fisker Karma fast med ett annat namn. Den har Alrik och Peder kört i Förnuft & Känsla – det avsnittet kan du se här!

Annons
Annons
Rulla till toppen