Volvos andra elbil, C40 Recharge, är en coupéverison av XC40 P8 Recharge. De största skillnaderna är att C40 är är något lägre och har en coupéformad taklinje.
Det innebär att takhöjden minskat med tre centimeter i framsätet och med sex centimeter i baksätet. Lastutrymmet under insynsskyddet är samma, 413 liter, men ovanför finns det naturligtvis mindre utrymme då bakrutan sluttar kraftigt.
Eftersom de båda Recharge-modellerna i grunden är samma bil har båda 408 hästkrafter och ger 660 Nm i vridmoment. Räckvidden är 42 mil. C40 Recharge kommer bara säljas som elbil.
Volvo lovar att batteriet (78 kWh) kan laddas till 80 procent på 40 minuter. Det är ingen imponerande tid i dag.

En skillnad mellan C40 och XC40 Recharge är att C40 kan fås med pixeluppbyggda strålkastare som kan forma ljuset mer precist.
En annan sak som skiljer är att C40 Recharge bara säljs via Volvos webbplats. Bilen kan antingen köpas i färdiga paket med snabb leverans eller byggas på beställning. Det går inte att välja klädsel i äkta läder.
En likhet är att båda har ett Google Automotive som infotainmentsystem.

Bilen levereras bara med året-runt-däck, vilket rimmar illa med Volvos säkerhetsimage. Den typen av däck är sämre än vinterdäck på vinterväg och sämre än sommardäck på sommarväglag. Dessutom slits de snabbare. Volvo menar att den här typen av däck passar de flesta av deras kunder.
Volvo C40 Recharge kommer att tillverkas i belgiska Ghent med start i höst.