Bomben från Mercedes: Så lång räckvidd får elbilen EQS

Enligt preliminära WLTP-siffror ska Mercedes kommande elektriska flaggskepp ta sig mycket långt på en laddning. Det beror inte minst på att den ska ha det lägsta luftmotståndet någonsin för en serietillverkad bil.

Annons
Annons

Lanseringen av Mercedes nya elektriska flagskepp EQS är nära nu och igår (31 mars) under ägarna Daimlers bolagsstämma passade vd Ola Källenius på att dela med sig av flera nya detaljer, rapporterar Mercedes-Fans.

Mest uppseendeväckande är att bilen verkar få en räckviddssiffra enligt WLTP-körcykeln som med råge överträffar den man uppgav tidigare. Enligt preliminära siffror ska bilen kunna ta sig upp till 77 mil på en laddning.

Det är mer än dagens Tesla Model S Long Range+ (65,2 mil WLTP), som tyskarna tveklöst haft siktet inställt på. Men, man är för sent ute för att kunna stoltsera med det. Både kommande Tesla Model S Plaid+ och uppstickaren Lucid Air ska kunna ta sig långt mer än 80 mil på en laddning.

Som vanligt kan vi räkna med att EQS räckviddssiffra bara går att uppnå med rätt utrustning. Enligt Mercedes-Fans ska siffran uppnås med det större av de två batteripaketen man kan välja till bilen. Det är på 108 kWh medan 90 kWh är standard. Det finns också ”aero-fälgar” som tillval och dessa lär ha använts.

Ett skäl till den långa räckvidden ska vara att Mercedes EQS har ett mycket lågt luftmotstånd. Cd-värdet ska vara endast 0,20 vilket Daimler och Ola Källenius menar är ett rekord för en serietillverkad bil. Just där slår man i alla fall Tesla som i januari stoltserade med samma rekord när man visade upp ansiktslyfta Model S med ett cd-värde på 0,208.

En annan intressant siffra som delades under bolagsstämman gäller snabbladdning. Mercedes EQS ska kunna ladda 30 mils räckvidd på endast 15 minuter.

Lanseringen av EQS är nu bokad till den 15 april kl 18:00. Då lär vi bland annat få veta om den preliminära WLTP-räckvidden stämmer.

Annons
Annons
Rulla till toppen